Grå väg genom apokalypsens efterspel
FILMENÅ ena sidan har vi katastroffilmerna som i värsta fall ("2012") skildrar jordens undergång och å andra sidan har vi "efter apokalypsen"-filmerna där gäng i konstiga kläder tagit över ("Mad Max"), men vad händer däremellan?
I "Vägen" blåser en okänd katastrof ut hela civilisationen, i princip allt liv och allt som är kvar är lager av aska och ruiner. Här traskar Mannen (Viggo Mortensen) och Pojken (Kodi Smit-McPhee) runt ett antal år efter apokalypsen. Tiderna är obeskrivligt kärva och resurserna begränsade och det är egentligen ett under att de fortfarande är vid liv.
Mannen intalar Pojken gång på att de är "de goda" som "bär på elden inombords", när många andra till följd av tiderna samlats i kannibalistiska gäng. Det gäller alltså att vara på sin vakt längs med vägen. Vägen ska leda Mannen och Pojken söderut, mot havet där allt förhoppningsvis ska vara varmare och bättre.
Men vägen är lång och med en tilltagande sjukdom får Mannen svårt att hålla elden brinnande och samtidigt vara den far han vill vara. Kanske är rollerna egentligen ombytta?
Det här är en så dyster och kärv film att man bara vill duscha sig ren och svepa in sig i en varm filt när man ser den. Man kan nästan känna hur askan korkar igen näsan med varje andetag när ett totalförstört landskap följer det förra. Behåll den miljökänslan och tänk er de sista 10 minuterna från "The Mist" utdragna till en hel film så får ni "Vägen". Stämningen är med andra ord "på topp", även om det är helt fel ordval.
Man får aldrig veta vad som hänt med världen förutom det Mannen berättar, men i några flashbacks får vi se Kvinnan (Charlize Theron) offra sig till följd av den ångest hon känner för att fött ett barn till denna döda värld. Pojken har med andra ord ingen vetskap om livet före apokalypsen, vilket ger en intressant balans till hans värderingar och åsikter.
Även om "Vägen" är ett thrillerbestruket drama så nosar man på renodlad skräck under några intensiva partier där pulsen definitivt ökar. Det finns defintivt obehagliga typer längs med vägen.
Det är en väldigt speciell film som hänger kvar en tid efter man sett den som en jobbig rethosta. Vanligtvis är det inget trevligt men i det här fallet har man både fått en plågsam inblick i ett levnadsöde man inte kan tänka sig, och samtidigt fått en tankeställare.
I "Vägen" blåser en okänd katastrof ut hela civilisationen, i princip allt liv och allt som är kvar är lager av aska och ruiner. Här traskar Mannen (Viggo Mortensen) och Pojken (Kodi Smit-McPhee) runt ett antal år efter apokalypsen. Tiderna är obeskrivligt kärva och resurserna begränsade och det är egentligen ett under att de fortfarande är vid liv.
Mannen intalar Pojken gång på att de är "de goda" som "bär på elden inombords", när många andra till följd av tiderna samlats i kannibalistiska gäng. Det gäller alltså att vara på sin vakt längs med vägen. Vägen ska leda Mannen och Pojken söderut, mot havet där allt förhoppningsvis ska vara varmare och bättre.
Men vägen är lång och med en tilltagande sjukdom får Mannen svårt att hålla elden brinnande och samtidigt vara den far han vill vara. Kanske är rollerna egentligen ombytta?
Det här är en så dyster och kärv film att man bara vill duscha sig ren och svepa in sig i en varm filt när man ser den. Man kan nästan känna hur askan korkar igen näsan med varje andetag när ett totalförstört landskap följer det förra. Behåll den miljökänslan och tänk er de sista 10 minuterna från "The Mist" utdragna till en hel film så får ni "Vägen". Stämningen är med andra ord "på topp", även om det är helt fel ordval.
Man får aldrig veta vad som hänt med världen förutom det Mannen berättar, men i några flashbacks får vi se Kvinnan (Charlize Theron) offra sig till följd av den ångest hon känner för att fött ett barn till denna döda värld. Pojken har med andra ord ingen vetskap om livet före apokalypsen, vilket ger en intressant balans till hans värderingar och åsikter.
Även om "Vägen" är ett thrillerbestruket drama så nosar man på renodlad skräck under några intensiva partier där pulsen definitivt ökar. Det finns defintivt obehagliga typer längs med vägen.
Det är en väldigt speciell film som hänger kvar en tid efter man sett den som en jobbig rethosta. Vanligtvis är det inget trevligt men i det här fallet har man både fått en plågsam inblick i ett levnadsöde man inte kan tänka sig, och samtidigt fått en tankeställare.
EXTRAMATERIALET
En handfull bortklippta scener finns med som extramaterial, där man bland annat får se en man som blivit träffad av blixten. Svårt att säga om filmen hade blivit bättre eller sämre med dessa scener, det känns generellt sett som den information dessa scener ger redan givits av andra i filmen, vilket sannolikt är anledningen till att de tagits bort. Dock är det lite intressant att scenerna inte färgkorrigerats till den grådassiga look som filmen har, vilket gör att man ser miljön som den verkligen ser ut.
Detta syns ännu tydligare i bakomfilmen som bjuder på det vanliga iform av intervjuer med filmskapare och skådespelare och allmänna tittar bakom kulisserna.
Som ytterligare fördjupning finns ett kommentarspår.
Detta syns ännu tydligare i bakomfilmen som bjuder på det vanliga iform av intervjuer med filmskapare och skådespelare och allmänna tittar bakom kulisserna.
Som ytterligare fördjupning finns ett kommentarspår.
TRE SAKER
1. "Vägen" bygger på Cormac McCarthys Pulitzerprisvinnande roman med samma namn och McCarthy låg även bakom "No Country For Old Men" och det finns vissa likheter. Jag tänker på det melankoliska långsamma tempot som inte alls gör filmen seg på något vis.
2. Ett väldigt känt läskmärke figurerar i filmen. Smygreklam? Nja, märket var med i boken och först efter att Viggo Mortensen ringt till bolagets president gick de med på att ha med det i filmen.
3. Kodi Smit-McPhee, som här bjuder på ett ganska mesigt skådespel - vilket karaktären kräver, ska göra rollen som Owen, det vill säga Oskar, i den amerikanska versionen av "Låt den rätte komma in".
2. Ett väldigt känt läskmärke figurerar i filmen. Smygreklam? Nja, märket var med i boken och först efter att Viggo Mortensen ringt till bolagets president gick de med på att ha med det i filmen.
3. Kodi Smit-McPhee, som här bjuder på ett ganska mesigt skådespel - vilket karaktären kräver, ska göra rollen som Owen, det vill säga Oskar, i den amerikanska versionen av "Låt den rätte komma in".
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA