Något alldeles speciellt

Historien om "Den lille prinsen" är en älskad poetisk saga skriven av den franska författaren Antoine de Saint-Exupéry 1943. I den här filmatiseringen har historien ramats in av en lite mer traditionell historia som man i grova drag kan sammanfatta som ett barns rätt att vara barn och inte en vuxen person som inte blivit vuxen än.

Okej, det blev kanske lite krångligt. En liten flicka (Mackenzie Foy) gör allt vad som krävs av henne för att bli antagen till den fina Werth-akademin. Egentligen är det hennes mammas (Rachel McAdams) idé och när de trots alla förberedelser misslyckas ser mamman till att de flyttar till ett hus där hon automatiskt hamnar på skolan och under det sista sommarlovet gör mamman upp en livsplan för sin dotter där varje sekund är planerad för förberedande studier så att hon kan bli en bra vuxen.

Grejen är dock att som granne har de en gammal man, en före detta pilot (Jeff Bridges) som varken tagit hand om hus eller trädgård som man bör och uppenbarligen är en helt annan vuxen än den flickan tränas till att bli. Efter ett omvälvande första möte börjar piloten skicka delar av sagan om Den lille prinsen till flickan. Först är det en distraktion från studierna sedan ger hon sig mer och mer hän åt pilotens berättelse. Studierna får stå åt sidan medan flickan lever sig in i berättelsen och njuter av pilotens lekfulla liv.

Den här ramhistorien är gjord med modern dataanimering och liknar i design och karaktärer Pixars "Superhjältarna ". Den allmänna världen är strikt och ren och karaktärerna kantigt smala, men samtidigt är pilotens hem en lummig oas och en tydlig kontrast. Den inre sagan om Den lille prinsen är dock gjord med klassisk stop-motion-animering och designmässigt följer den Saint-Exupérys originalakvareller. Det blir två skilda stilar som dock passar ihop.

Sagan - eller sanningen - handlar om när piloten kraschlandade i Saharaöknen och träffade Den lilla prinsen som menade att han kom från en liten planet, inte större än ett hus. Prinsen berättar om sitt liv och sin värld och är ganska svår att sammanfatta. Även om den fungerar fint som en fantasifull barnsaga är det uppenbart att Saint-Exupéry hade vuxna undertoner och social kritik. Detta representerat av en hel del märkliga personer prinsen träffat (med röster av Bud Cort, Benicio Del Toro, Ricky Gervais, Albert Brooks med flera).

Enbart sagan hade inte tilltalat mig men i kombination med ramhistorien som väcker både glädje och sorg blir det något helt annat och jag känner ganska tidigt att filmen är något speciellt. När den väl rullat klart är jag fast besluten om att det är en av årets bästa animerade filmer och en potentiell blivande klassiker.

1. Filmen visades i 3D på bio men dessvärre har ingen 3D-version släppts för hemmamarknaden i Sverige.

2. Det finns nio tidigare filmatiseringar av "Den lille prinsen", både som långfilmer och som tv-serier.

3. Boken är enligt uppgift den fjärde mest översatta boken i världen. Inte illa!