Vilken smörja!

Jag har just sett filmen "The Babes of St Trinian’s" och en sämre film dröjer det nog innan jag ser igen. Filmen är överdriven, har fjantiga karaktärer och ett riktigt uselt manus. Underligt nog har den också några rätt stora namn i rollistan men mer om det senare.

Filmen handlar om hur Annabelle Fritton blir satt i St Trinian-skolan av sin far. Hans ekonomi är inte den bästa och han hoppas nu få rabatt av skolas rektor, hans kusin Camilla, så att Annabelle ska kunna få någon form av utbildning. Till Annabelles förskräckelse visar sig dock skolan vara en av Englands mest kaotiska och dysfunktionella skolor. Eleverna gör allt från att tillverka sin egen sprit i kemilabbet till att spränga saker. Och som om detta inte vore nog gör skolministern allt han kan för att statuera ett exempel av St Trinian och dess elever genom att försöka lägga ner skolan.

Inte helt oväntat är skolas ekonomi körd i botten och om rektor Camilla inte fixar fram 500 000 inom fyra dagar hotas den av nedläggning. Eleverna tänker dock inte tillåta detta (då det skulle innebära att de tvingas gå i en "vanlig" skola) utan spinner en plan för att fixa fram pengarna. Planen innehåller allt från stöld av en känd tavla till att ställa upp i en TV-sänd frågesport. Lägg till detta lite hysteriska lärare, stereotypa elever och snuskiga skämt och du har filmen i ett nötskal.

Som väntat blir det bara skräp av allt ihop. Inget funkar och karaktärerna blir sådana karikatyrer av det de vill vara att man knappt står ut med att titta på smörjan. Manus och handlingen är så banal att man inte förstår hur manusförfattarna tänkt och det värsta är att man ändå lyckats anlita Colin Firth för rollen som skolminister, Stephen Fry i rollen som sig själv och Rupert Everett i inte mindre än två roller. Dels spelar han Annabelles far men även rektor Camilla. Hur dessa etablerade skådespelare kunnat tacka ja till denna smörja kommer för mig alltid att vara ett mysterium.

Extramaterialet består av en musikvideo från filmen, en trailer, tabbar, borttagna scener samt en "making of"-dokumentär och allt är precis lika dåligt som filmen.

1. Rupert Everett må vara en bra skådespelare men att spela kvinna klarar han inte.

2. På omslaget står det "Nr. 1 i England" och "St Trinian’s – får toppenbetyg i underhållningsgenren, The Sun" och jag kan inte låta bli att hoppas att de som sagt detta inte längre jobbar med film.