Ovanligt om den biologiska klockan

Det verkar komma en tid i en skådespelares liv då han eller hon vill sätta sig själv bakom kameran och regissera en egenhändigt skriven film. Ibland går det inte något vidare, men ibland blir det filmer som överraskar, filmer som inte alltid tar den enkla, raka sträckan för att komma i mål. Det är alltid lika befriande och kul att se.

Nu har turen kommit till Helen Hunt. Hon har som ni kanske redan förstått skrivit och regisserat "Then She Found Me". Det är hennes första långfilm, tidigare har hon skrivit och regisserat några avsnitt i succéserien "Mad About You" som gick mellan 1992 och 1999. Helen Hunt har varit sparsmakad med sitt skådespeleri under hela 2000-talet, men när hon väl hamnat framför kameran har det blivit bra.

Givetvis står hon framför kameran även i denna film. Hon är filmens "me" - 39-åriga April, nygift med Benjamin (Matthew Broderick) men barnlös. Den biologiska klockan har tickat på och ett barn är mer efterlängtat än någonsin. April och Benjamin har försökt, i tio månader, men utan resultat. Hennes dödssjuka mamma tycker att hon ska adoptera, men April vill inte - hon är nämligen själv adopterad och menar på hur hon sett hur mamman tydligt haft en annan relation till hennes bror som är en biologisk son.

Under ett par ödesdigra dagar kommer all djävulskap på en och samma gång: Benjamin lämnar henne och mamman dör, men i anslutning till detta händer även något annorlunda. Dels blir hon uppsökt av sin biologiska mor Bernice (Bette Midler), en stor tv-personlighet som nu vill ta igen allt hon missat, och dels träffar hon Frank (Colin Firth), en frånskild, bitter man som har ett par barn varav den äldsta går i Aprils klass.

Initialt är April tveksam till sin "riktiga" mamma, speciellt som denna har en tendens att ljuga och förvränga sanningen då och då, men hon ska utveckla sig till en mycket viktig person. Samtidigt blir relationen till Frank allt allvarligare, men då upptäcker April givetvis att hon blivit gravid - med Benjamin.

Här är det egentligen som uppbyggt för en konventionell och traditionell upplösning på den här historien, men "Then She Found Me" väljer oväntade vägar fram till finalen. Egentligen ingenting originellt eller förbluffande, men det är ändå skönt att bli lite positivt överraskad, att en till synes vanlig romantisk dramakomedi har lite fler lager än vanligt.

Det är en viss igenkänningsfaktor i filmen, även för en man som undertecknad. Den obehagliga känslan av att klockan tickar på och att man inte är tillfreds med hur ens liv utvecklat sig. Att man egentligen borde levt på ett annorlunda sätt i dag, med familj och barn. Helen Hunt lyckas i sitt skådespeleri fånga detta på ett mycket tydligt vis utan att verka vara desperat, och att hennes karaktär är adopterad och en gång blivit övergiven av sin mamma återspeglas i Colin Firths karaktär som blivit ensam kvar med sina barn som nu kommer att växa upp utan att lära känna sin mamma. Firth är som alltid riktigt bra och även Bette Midler är lysande i en roll som känns som specialskriven för henne. Matthew Broderick gör inget större väsen av sig, men hans karaktär ska vara lite veligt barnslig och töntig och den biten klarar han av fint.

"Then She Found Me" är vad man förväntar sig att en romantisk dramakomedi ska vara: varm, känslomässigt omväxlande och lycklig i slutet, men samtidigt är den inte någon formpressad standardprodukt och det är det bästa med filmen.

Ingenting.

1. Salman Rushdie gör sin skådespelardebut (!) i den här filmen som doktor.

2. Varför är det så att lätt sarkastiska repliker låter så mycket bättre när de sägs på brittisk engelska? När Colin Firth kommenterar Benjamin med "Is this man entirely intact?" får jag en behaglig mysrysning i hela kroppen.

3. Skådespelare som Edie Falco, Janeane Garofalo och Tim Robbins figurerar i filmen som sig själva.

ANDERS JAKOBSON (2008-10-04)