En film om besatthet och hämnd

Ray och Jess jobbar som utredare på FBI och när filmen börjar är de båda knutna till en terroristgrupp. Tiden är 2002 och Elfte september finns färskt i allas minnen. En dag slås deras tillvaro i spillror när de anländer till en mordplats och upptäcker att offret är Jess dotter. Trots att man till slut vet vem gärningsmannen är kan man inte få honom fälld och han försvinner. De två går skilda vägar och under de kommande 13 åren letar Ray varje dag efter gärningsmannen. Och till slut hittar han honom.

Filmen hoppar sedan mellan 2002 och 2015 där vi via hoppen får se vad som hände 2002 och vad som händer nu 2015 när Ray hittat gärningsmannen. Ett ganska effektivt sätt att berätta historien på men samtidigt lite lätt förvirrat. Man har gjort sitt bästa för att förändra utseendet på Ray, Jess och även distriktsåklagaren Claire men det är inte helt lätt. Det är lite annorlunda frisyrer, lite grått hår och så vidare men ibland blir man lite förvirrad och har lite svårt att hänga med på i vilken tid vi befinner oss.

Chiwetel Ejiofor (Ray), Julia Roberts (Jess) och Nicole Kidman (Claire) gör alla bra skådespelarinsatser. Jess ser verkligen sliten och härjad ut efter det som hänt. Claire känns lite stel men det är ju så Kidman spelar sina roller så det är helt okej. Filmen är bra men kanske lite seg. Jag tror att man kunnat snäva till den lite och kanske kortat dem med en kvart eller så för att få upp tempot i den. Sen har man även lyckats få till en liten knorr på slutet som jag gillar.

En väldigt kort bakom kulisserna-film.

1. Detta är en remake av den argentinska filmen "El secreto de sus ojos" som fick en Oscar för bästa utländska film 2009.

2. Från början skulle Jess vara en man men manuset skrevs om för att man skulle kunna ge Roberts rollen.