Beck is back... again

Jag har använt likande rubriker tidigare för "Beck"-filmer och även om det börjar kännas lite slitet så stämmer det - den här gången bättre än någonsin. Till och med Steinar använder uttrycket i filmen... Film 34 "Sista dagen" slutar med att Beck säger upp sig och går i pension och när vi nu kommer tillbaka i den 35:e filmen (fantastiskt att det finns 35 filmer) är han pensionär. Visserligen lite uttråkad pensionär, men definitivt en pensionär. Men så ringer SÄPO och allt förändras.

Den här gången handlar det om en försvunnen kvinna och en hemvändande IS-sympatisör som inte är så förtjust i Sverige. SÄPO vill att Beck ska hjälpa dem med föräldrarna till IS-sympatisören, få dem att avslöja vad de vet. De tror att Beck kan lyckas då han tidigare haft ett fall där familjen varit inblandad och Beck då fick deras förtroende. Naturligtvis hakar de två fallen i varandra och Becks inblandning går från ett besök hos en familj till att, åtminstone tillfälligt, bli en del av Steinars team. Steinar har tagit över efter Beck som gruppledare med lite blandat resultat men växer mer och mer in i rollen.

Hur håller sig då Beck efter 35 filmer? Jag tycker att han håller sig riktigt bra men ska sanningen fram har Martin Beck en lite mindre roll nu än vi är vana vid. Steinar (Kristofer Hivju), Oscar (Måns Nathanaelson) och Jenny (Anna Asp) får ta över. De leder utredningen och det är de som drar det tunga lasset. Beck figurerar lite i bakgrunden, spelar schack och dricker med grannen och kommer med smarta idéer. Och det som förvånar mig lite är att jag inte blir speciellt upprörd över det. Det fungerar och jag gillar det.

Kanske är det så att "Beck"-filmerna utvecklats och i samband med det fasat ut självaste Martin Beck. Det vore naturligtvis tråkigt men samtidigt en kittlande utveckling. Kan serien överleva utan att huvudpersonen har den största rollen? Ja, banne mig om jag inte tror att det faktiskt kan fungera.

1. Kristofer Hivju har verkligen kommit in i rollen som Steinar.

2. Karaktären Oscar blir bara tröttare och tröttare. Vet inte riktigt om det är så man tänkt eller om det bara är Måns som spelar honom så men det känns nästan som om det är han som borde gå i pension istället för Beck.

3. Både Anna Asp (Jenny) och Elmira Arikan (Ayda) har varit med i några filmer nu och de har växt in riktigt bra i sina roller.

HANS-ÅKE LILJA (2018-03-13)