Glömskan och det lite luddiga

Dags för den 29:e filmen med Kurt Wallander och den här gången handlar det om en mördad kvinna. Hon hittas på stranden utanför sitt hus och hennes man misstänks rätt snart av Wallander och de andra. Och till slut erkänner han. Dock är hans erkännande lite underligt. Han kan redogöra i detalj för själva mordet men inget runt omkring. Då är allt svart säger han. Wallander misstänker att han kanske är oskyldig trots allt…

Upplägget i "Sveket" är bra men det är lite sämre utfört. Det är många gånger luddigt och man kan inte låta bli att undra varför saker och ting händer. Som varifrån fick den lite udda Tore mordvapnet? Om nu mannen skulle ta på sig skulden för någon annan, varför väntade han så länge? Var Tore bara en knäppskalle som ville se vad andra har för sig? Var det därför han kopplade in sig på den mördade kvinnans övervakningskamera? Frågorna är många och även om man kan fundera ut svar själv så lämnas det lite ofullständigt i filmen vilket är irriterande.

När det sen gäller Wallander själv så går det utför. Man märker tidigt i filmen att hans minne börjar spela honom spratt. Han glömmer var han parkerade bilen, han glömmer tider och han glömmer personer. Han verkar förvirrad helt enkelt. I slutscenen får man bekräftat att han faktiskt lider av Alzheimers eller något likande och att han börjar glömma namn. Och detta är intressant för om han faktiskt lider av detta så betyder det förmodligen att detta är den sista omgången filmer där han är huvudpersonen. Kanske kan dottern Linda ta över, men en Wallander med Alzheimers är helt omöjligt enligt mig… Ska bli riktigt intressant att se hur de går vidare med det.

En annan sak som är lite trist med "Sveket" är att många av de skådespelare som inte ingår i den innersta kretsen, de som återkommer från film till film, är rätt usla. Detta ger filmen en lite amatörkänsla. Det känns inte lika proffsigt som det brukar göra. Tyvärr.

1. Tore känner säkert många igen från "Kontoret".

2. Jag har fortfarande inte vant mig med den nya Linda. Jag glömmer till och med bort att hon är Wallanders dotter ett tag.

3. Hedda Stiernstedt är bra i rollen som Amanda Wredin.