Bra action med flera överraskningar

I "Killer Elite" får vi träffa fyra professionella lönnmördare Danny (Jason Statham), Hunter (Robert De Niro), Davies (Dominic Purcell) och Meier (Aden Young). När filmen börjar är de på uppdrag och deras skicklighet etableras tidigt. Det påminner lite om "Mission Impossible" och det är mycket action. Efter uppdraget bestämmer sig dock Danny för att lägga av vilket han också gör men efter en tid får han ett meddelande om att Hunter tillfångatagits efter att han vägrat utföra ett uppdrag. Danny ser ingen annan utväg än att försöka få loss Hunter genom att själv utföra uppdraget.

"Killer Elite" är en riktigt bra actionrulle. Den har fart, den har jakt, den har effekter och den är smart. Med smart menar jag att den överraskar på rätt sätt. Det händer helt oväntade saker mer än en gång och det känns helt logiskt. Även manuset känns genomarbetat. Naturligtvis är det mycket som är överdrivet men i vilken actionfilm är det inte det? Det får man lite köpa när man ser den här typen av filmer.

När det sen gäller skådespelarna finns det inte mycket att klaga på. Robert DeNiro är ju alltid bra även om han här har en lite mindre roll. Jason Statham är perfekt som den stenhårde men ändå lite mjuka Danny. I rollen som Meier ser vi Aden Young och även han känns klockren som den lite finurlige Meier. Bäst är dock Dominic Purcell som de flesta säkert känner igen från "Prison Break". Här spelar han Davies och lika lite som jag gillade honom i "Prison Break", lika mycket gillar jag honom här. Han ser stenhård ut, inget rakat huvud längre och en mustasch som är hämtad från 70-talets USA. Han ser som sagt stenhård ut. Sen har hans karaktär Davies en underbar attityd. Klockrent.

"Killer Elite" är men andra ord en riktigt bra och underhållande film med bra skådespelare, bra manus och ett bra upplägg helt enkelt. Se den!

1. Vi ser även Clive Owen i rollen som Spike. Mannen som försöker stoppa filmens huvudpersoner. Även han gör en bra insats.

2. Filmen sägs vara baserad på en verklig händelse. Känns dock väldigt svårt att utvärdera vad som är sant eller inte.