Fri mördare eller oskyldigt anklagad?

"The People v. O.J. Simpson: American Crime Story" är förmodligen en av de längsta titlarna på en TV-serie men lika lång som titeln är, lika bra är serien. Om ni som jag följde rättegången mot O.J. Simpson när den pågick kommer ni att känna igen er. Man har verkligen fått allt att se autentiskt ut. Det som skiljer TV-serien mot verkligheten är att vi får se vad som "hände" utanför kamerans bevakning. Eller i alla fall vad man tror hände.

Och det är där det intressanta med denna serie ligger. Vad hända utanför det vi såg på TV? Det är inte spännande i den meningen att man sitter och undrar hur det ska sluta. Jag tror inte det finns många som inte vet hur historien om O.J. slutar och man sitter inte och undrar om han ska klarar sig eller inte. Däremot får var och en själva avgöra om han kom undan med mord eller om han faktiskt var oskyldig. Det jag saknar lite är just hur juryn kom fram till den friande domen. För oavsett vad man tycker och tror så framstår han helt klart som skyldig i denna TV-serie. När sen juryn ska diskutera vill alla utom två fria honom. Känns helt ofattbart för mig och det hade varit intressant att få veta mer om hur de tänkte, men det kanske inte har kommit fram.

Cuba Gooding Jr spelar O.J. och även om de inte är jättelika till utseendet fungerar han bra. Han känns som O.J. När det gäller andra skådespelare har man lyckats riktigt bra med att få skådespelarna att se ut som de personer de spelar. Visst, sätter man två bilder bredvid varandra så ser man skillnad men de är tillräckligt lika för att man när man ser TV-serien ska tycka att de ser ut som de de spelar. Extra bra är Sarah Paulson som Marcia Clark och John Travolta som Robert Shapiro. Även David Schwimmer är bra som Robert Kardashian.

Jag gillar serien och tycker att den på ett väldigt bra sätt visar vad som hände. Sen är jag säker på att man spätt på det hela för att göra det mer intressant men även de riktiga personerna verkar tycka att man håller sig till sanningen. Marica Clark gillade till exempel serien.

En dokumentär om hur filmen spelades in och hur man valde ut skådespelarna bjuds vi på och det är kul att se hur och varför vissa fick rollerna. Sen bjuds vi på en tidslinje över vad som hände och när. Det lite lustiga är att den har man glömt att nämna på omslaget till filmen. Kanske ska den ses som ett påskägg?

1. Sist i sista avsnittet får vi se vad som hänt med alla huvudkaraktärerna.

2. Jag uppskattar verkligen hur mycket man ansträngt sig för att få serien visuellt att se rätt ut. Både utseendet på personerna och själva rättegångsscenerna.

3. Det kommer en andra säsong och den gången kommer det att handla om orkanen Katrina och det som följde på det.