Mörka antihjältar stöttar Batman mot magi

I kölvattnet av fjolårets "Batman: The Killing Joke" kommer nu den andra barnförbjudna animerade originalfilmen från DC. "Justice League Dark" är möjligen ingen splatterfilm, men är en betydligt mörkare historia än vad barn brukar titta på. Här frodas magi, demoner och monster och en och annan superhjälte förstås. Det är nämligen när de vanliga superhjältarna i Justice League går bet på en mystisk brottsvåg där folk blir som galna och mördar folk hejvilt som några av universumets mörkare figurer får rycka in. Som gammalt serietidningsfan betyder det att jag för första gången får se animerade versioner av några gamla favoriter.

En av dessa är Deadman. En före detta trapetskonstnär som mördades och omvandlades till en sorts ande som kan ta över människors kroppar för att göra nytta. Det är han som på sitt eget vis uppmanar Batman att ta kontakt med en viss John Constantine, en person med ockulta kontakter. Batman söker först upp häxan Zatanna för att med hennes (och Deadmans) hjälp hitta Constantine. Detta blir starten på jakten efter den som ligger bakom det hela, något som även innefattar att några andra mystiska figurer behöver hjälpa till på sina speciella vis, som demonen Entrigan och min personliga favorit Swamp Thing, Träskmannen.

Visst, filmen är lite mer vuxen och mörk, men det är fortfarande en animerad film i samma stil som superhjältefilmer alltid haft (omslagets snyggteckning är inte alls representativt för filmens design...), men det kittlar mig att få se Deadman och Swamp Thing. Den sista får kanske inte den riktigt vördsamma behandling som jag hade önskat och figurens röst får jag inte riktigt ihop med de serier jag läst. Först och främst eftersom Swamp Thing sällan pratar och vidare för att det är en lite mer barnanpassad karaktär vi får trots den mörka inramningen. Men det är i alla fall någonting.

Filmen är 75 minuter lång och det är alldeles lagom. Jag gillar det jag ser även om jag inte är helt såld. Röstskådespelarna gör fullt godkända insatser och i det stora hela är det inga fel på den här filmen. Om man inte är bevandrad i det här karaktärsstallet kan det bli lite komplicerat dock. Kända karaktärer som Superman, Wonder Woman och några fler syns inledningsvis, men sen är det enbart Batman som följer med i resten av äventyret som en sorts projektledare och "kändis" för normala tittare. Det kan ju i och för sig göra det lite svårt för vem som helst att ta in filmen.

En kvartslång featurette om favoriten Swamp Thing glädjer mig. Legendaren Len Wein som hittade på karaktären på 70-talet leder oss genom historielektionen. Tecknaren Bernie Wrightson nämns förstås, men intervjuas inte. Manusförfattaren Alan Moore som öste nytt liv i karaktären på 80-talet nämns också, men intervjuas givetvis inte. Wes Cravens live-action-film från 80-talet nämns även den, men inga bilder visas. Med andra ord är det ingen perfekt featurette, men den glädjer mig!

Det gör även smygtitten på nästa animerade originalfilm, "Teen Titans: The Judas Contract". Denna sammanställning av yngre DC-karaktärer är en liten personlig favorit, men av det jag ser från filmen är det inte riktigt "min" uppsättning av Tonårsgänget (som de hette i Sverige) som är med i filmen. Men den kan nog bli bra ändå.

Några kortare "visste du att?" ger oss på några minuter lite härlig trivia till filmen och vill man gräva lite djupare finns det en nästan halvtimmeslång panel från New York Comic-Con att titta på. Från arkivet har två avsnitt ur "Batman: The Brave and the Bold"-serien grävts fram samt smygtittar (nu förlegade) på två tidigare släppta "Justice League"-filmer.

1. Matt Ryan som gör rösten till John Constantine har tidigare spelat karaktären i en egen tv-serie som inte fick längre liv än en säsong (2014-2015) samt i ett gästspel i "Arrow - Säsong 4". Snacka om att bli sin karaktär!

2. Detta är första gången Swamp Thing syns i en animerad DC Universe-film och även första gången John Stewart-versionen av Green Lantern syns.

3. I smygtitten från "Teen Titans: The Judas Contract" ser vi att Miguel Ferrer spelade in rösten till skurken Death Stroke. Ferrer samt ovan nämnda Bernie Wrightson är dessvärre två legender som redan lämnat jordelivet.

ANDERS JAKOBSON (2017-04-03)