Helt okej, trots brister och avvikelser

Titeln på den här filmen indikerar att en hel serie med "X-Men Origins" är på gång. En annan indikation är att den officiella hemsidan till filmen finns på x-menorigins.com, men hittills finns det ingen information om vilka andra mutanter vars bakgrundhistoria ska utvecklas i en egen film. Vill man se "X-Men Origins: Storm" till exempel?

Å andra sidan har just Wolverine alltid varit den mutant, i alla fall om man utgår från "X-Men"-trilogin, som varit mest intressant att få veta mer om. Han är hjälten och antihjälten på samma gång med en massa personligt bagage som han egentligen inte vet något om, och det är det bagaget som vi får rota i den här filmen. Detta har ju visserligen delvis avhandlats i "X-Men 2".

Filmen tar sin början på 1800-talet (!) där den unga Wolverine upptäcker att han har enorma benklor som poppar ut mellan fingrarna och i samband med detta dödar han en man som visar sig vara hans far, varpå Wolverine och hans bror Victor - vars mutation är sylvassa naglar - rymmer för gott. Under de fantastiska förtexterna - som nästan kan matcha "Watchmens" förtexter - får vi se hur de vuxna bröderna (Hugh Jackman och Liev Schreiber) strider sida vid sida i ett antal krig utan att vare sig åldras eller skadas.

Kort efter att de odödliga bröderna blivit tillfångatagna och "avrättade" blir de rekryterade av William Stryker (Danny Huston) och blir medlemmar i en speciell militär styrka bestående av enbart mutanter som utför diverse tveksamma uppgifter åt Stryker. Wolverine ledsnar snabbt och lämnar gruppen för att dra sig tillbaka i Kanada.

Några år senare kastas han in i den gamla verkligheten då Victor börjat söka upp de gamla mutantmedlemmarna och eliminera dem. Wolverine övertalas av Stryker att genomgå ett experiment där hela hans skelett ersätts med adamantium och han blir "Weapon X". Men i samband med allt detta inser Wolverine vem som är den verkliga boven i dramat och får anledning att fälla ut sina nya metallklor för att inleda sin viktigaste strid.

Jag hade ganska lågt ställda förväntningar på "X-Men Origins: Wolverine" och förvånades över hur mycket jag tyckte om den. Även om filmen har sina brister är det en adrenalinhöjande actionrulle som levererar vad den förväntas leverera. Marvel- och X-Men-fans i synnerhet, hatar filmen av en rad anledningar, speciellt som den i deras uppfattning inte riktigt ger en bra bild av Wolverine. Jag som fått merparten av min X-Men-kunskap från filmatiseringarna ser dock inte dessa brister, varför "X-Men Origins: Wolverine" framstår som en helt okej serietidningsfilm.

Däremot har jag vissa irritationsmoment. Det är väldigt många scener där Wolverine spänner musklerna, biter ihop tänderna i ett argt grin och rusar rakt mot sin motståndare med klorna åt sidan eller rakt fram, och det är nästan ännu fler scener där Wolverine riktar huvudet mot skyn och skriker samtidigt som kameran filmar ovanifrån - den kanske mest klichéartade scen som finns som parodierats i tid och evighet och dessutom fick sin dödsdom under Darth Vaders "födsel" i den sista "Star Wars"-filmen. Alldeles för billiga scener.

Sen - och här håller jag med Marvel-/X-Men-fansen - underutnyttjas många karaktärer genom att slängas in nästan enbart som cameos eller passningar till fansen. Det är ett lass med coola mutanter som enbart figuerar i en scen, som till exempel Ryan Reynolds som Wade Wilson/Deadpool. Reynolds är helt suverän som serietidningshjälte i den här rollen som sägs vara hans drömroll, och tragiskt underutnyttjad i och med att Deadpool snabbt försvinner ur handlingen, för att sedan återuppstå som Wolverines ultimata motståndare Weapon XI, där karaktären dock görs av en annan skådespelare.

Även Gambit (Taylor Kitsch) är en cool karaktär som kunde utnyttjats mer. Man förstår dock att det är Wolverines film, men liksom de tidigare "X-Men"-filmerna tar man in alldeles för många karaktärer bara för sakens skull.

Men trots sina brister är "X-Men Origins: Wolverine" klart bättre än vad jag hade trott, och i sak avsevärt bättre än "X-Men 3: The Last Stand".

I vanlig "X-Men"-ordning är även "X-Men Origins: Wolverine" fylld av extramaterial, speciellt på blu-ray. Här finns till att börja med två kommentarspår, men de är inte de enda sätten man kan se hela filmen med någon slags bonus. Under avdelningen "Ultimate X-Mode" kan man se filmen på ytterligare fyra sätt, med "picture-in-picture"-information; ett där man blir varse om kopplingar till de tidigare filmerna, ett där regissören ger lite bakommaterial, ett med storyboards och pre-viz-material och ett med "X facts". Man ska dock vara bra sugen på "Wolverine" för att orka se om filmen med detta lull-lull.

I det "riktiga" extramaterialet finns det en ganska smörig konversation mellan Stan Lee, som hittade på X-Men och Len Wein som sedan tog över och i sin tur hittade på Wolverine. En del ny information kommer fram här, men det mesta har man hört på tidigare filmers extramaterial. I "Wolverine Unleashed: The Complete Origins" får vi en ganska grundläggande förklaring till varför det blev en Wolverine-film. Mycket fokus på Hugh Jackman där han berättar om hur han ville framställa karaktären på ett annorlunda sätt mot de tidigare filmerna. Bra och intressant.

Inslaget inleds med en sorts specialfilmad introduktion av Wolverine, det vill säga Jackman i karaktär och denna form fortsätter i "Weapon X Mutant Files" som är extramaterialets stora höjdpunkt. Här går man igenom karaktär för karaktär på ett liknande vis, men lyckas ändå få in all tänkbar information som man brukar ha i bakomfilmer; bakgrundshistorier, karaktärer, specialeffekter, make-up etc. Det är ett originellt sätt att göra en bakomfilm och jag gillar det väldigt mycket. Speciellt förtjust är jag i presentationen av Wade/Deadpool och i den får man en djupare förståelse för hur man tänkt när det gäller karaktären i filmen kontra hur den är i serierna. Jag kan tänka mig att även de suraste fansen som knorrat åt filmen mjuknar efter detta. Mycket bra.

Vidare plockar man isär en scen där Wolverine slåss mot en helikopter (!) och i ett block med borttagna scener får vi även lite alternativt material, bland annat den beryktade Japanscenen (se Tre saker).

Allting avslutas med ett litet käckt inslag från Fox Movie Channel när den lilla staden Tempe i Arizona fick äran att ha världspremiären av filmen.

Överlag väldigt bra extramaterial och snyggt presenterat på blu-ray:n.

Det finns även en bonusskiva med en digital kopia. I den svenska utgåvan av blu-ray:n finns även en tredje disc med filmen på DVD.

1. Det är mer eller mindre bekräftat att Ryan Reynolds ska få göra Deadpool fullt ut i en egen film. Om detta blir "X-men Origins: Deadpool" återstår att se. Jag ser fram emot den eftersom karaktären var grym och Reynolds gjorde den bra. Ett hinder för detta är att Reynolds ska göra rollen som Green Lantern i en kommande filmatisering och detta må sätta käppar hjulen, speciellt som det är olika serieförlag bakom figurerna. Dessutom har det pratats om "X-Men Origins: Magneto" som nästa film, vilket gör en Deadpool-film allt mer avlägsen.

2. Hugh Jackman har redan pratat om en uppföljare som skulle utspela sig i Japan, baserat på den hemliga scen som kommer efter eftertexterna i vissa versioner av filmen. I just denna version av filmen är det en annan hemlig scen och Japanscenen är i stället med bland de borttagna scenerna.

3. Även om det inte sägs rätt ut i filmen (men däremot i extramaterialet) så är det meningen att Wolverines bror är Sabretooth som man såg i "X-Men". Riktigt hur detta går till är lite oklart. Wolverine får visserligen sin minnesförlust i den här filmen, men Sabretooth borde rimligtvis känt igen sin egen bror i "X-Men".

ANDERS JAKOBSON (2009-10-14)