Spider-Man har fått upprättelse!

Spider-Man är tillbaka och den här gången har han mycket att ta hand om. Speciellt när det gäller hans privata jag, Peter Parker som brottas med minnen av sina föräldrar och att de lämnade honom. Men var det verkligen så? Som tittare förstår man att det låg mer bakom, men det enda Peter har är en väska som hans pappa lämnade efter sig, en väska som han varit igenom gång efter gång utan att hitta ledtrådar. Dessutom kämpar han med sina känslor för Gwen Stacy som är hans stora kärlek. Han lovade dock hennes pappa att han skulle hålla sig borta från henne och inte utsätta henne för den fara som alltid finns närvarande just för att han är Spider-Man. Men kan han det? Kan han leva utan sin stora kärlek?

Som Spider-Man är livet inte ett dugg lugnare. Här slåss han inte bara mot vanliga bovar och banditer utan den här gången får han möta Electro, eller Max Dillon som han egentligen heter. Max är en av de människor som alla andra trampar på, som ingen ser och som inte lämnar minsta avtryck efter sig. Men så när han råkar ut för en olycka på OsCorp som gör att han kan kontrollera elektricitet blir det annorlunda. Nu kan ingen låta bli att se honom. Att han sen känner sig sviken av Spider-Man som han dyrkar gör inte saken bättre.

Samtidigt som detta utspelar sig vill Harry Osborn, Peters vän och nu ägare av OsCorp, ha tag på Spider-Mans blod för att bota sin sjukdom som annars kommer att skicka honom i graven alldeles för tidigt. Peter vill naturligtvis hjälpa men vet samtidigt inte om hans blod kommer bota Harry eller förvandla honom till något annat.

Jag gillar "The Amazing Spider-Man 2" vilket förvånade mig lite. Jag var otroligt besviken på förra filmen som jag tyckte hade alldeles för mycket kärleksdravel och där man gjort om Peter till något han inte är. Här finns det visserligen ett stort kärleksproblem men man löser det mycket bättre och man har inte den "Twilight"-känsla som man hade med förra filmen. Sen borde kanske Peter fått vara mer fotograf som han är i serietidningen, men det finns med lite och det räcker. Actionscenerna är kanon även om det i vissa fall blir lite för mycket TV-spel över Spider-Man när han kastar sig i sitt nät men det kan jag leva med. Det är ju trots allt Spider-Man.

När det gäller skådespelarna har jag fortfarande lite svårt för Andrew Garfield som Peter. Som Spider-Man fungerar han och han blir bättre och bättre som Peter men han är inte hundra. Emma Stone är perfekt som Gwen och samma sak gäller Jamie Foxx som Electro/Max Dillon och Dane DeHaan som Harry. Och Sally Field… ingen kan väl se så sorgsen ut som hon? Hon är perfekt.

Så på det hela taget har Spider-Man tagit tillbaka förlorad mark i och med denna film och jag ser redan fram emot nästa. Bra jobbat!

En hel del bortklippta scener får vi. En där Peter träffar sin pappa och jag har lite svårt att avgöra om han verkligen är där (kan han det?) eller om Peter drömmer. De flesta scenerna är jag glad över att man tog bort men det är kul att man i vissa får se en animerad Spider-Man fara runt och i en har Andrew Garfield en säkerhetsvajer synlig.

Vi får även 100 minuter bakom kulisserna där man går igenom allt från musiken till hur man skapade illusionen av att Spider-Man och de andra gör allt från att kasta sig mellan skyskraporna och flyga. Allt är mycket intressant och det är omöjligt att inte häpna över vad man kan åstadkomma i en dator.

1. I slutet av filmen får vi se Rhino som var en av mina favoriter från serietidningen. Hoppas, hoppas han dyker upp i nästa film.

2. En tredje film ska tydligen vara planerad till 2018.

3. Jag blev glatt överraskad av det något vågade slutet…