En Prince i New Girl

Ja, jag ska väl förklara rubriken på en gång. I ett avsnitt gästspelar ingen annan än Prince som sig själv och bidrar med relationsråd, pingis (!) och den då pinfärska låten "FALLINLOVE2NITE" som blev en duett med Zooey Deschanel. Att se den lilla giganten spela pingis är värt besväret bara det. Men Prince roll som relationsrådgivare är lite talande för säsongen.

Det som står i fokus är nämligen det som skedde i säsong 2:s sista skälvande minuter, nämligen att Jess (Deschanel) och Nick (Jake Johnson) blev tillsammans. Först får det vara en hemlighet, sen blir det ett irritationsmoment för alla de andra, och sen blir det rutin och då kommer verkligheten upp och biter dem i näsan. Är de rätt för varandra? Var det inte bättre att bara vara vänner? Vad har de för framtid ihop? Har de någon framtid ihop?

Relationsdramat, som egentligen inte är så dramatiskt, sprider ut sig över hela den 23 avsnitt långa säsongen. I övrigt händer det inte så mycket. Schmidt (Max Greenfield) hamnar i en situation där han är kär i två tjejer samtidigt, Jess bästa vän Cece (Hannah Simone) som han varit ihop med tidigare och sedan haft en trånande längtan efter, samt Elizabeth (Merritt Wever) som också är ett ex. När Schmidt tvingas välja mellan dem klarar han inte av att göra det och försöker i stället dejta båda, vilket förstås går så där och till slut har han ingen kvar att dejta alls. Den fjärde medlemmen i kollektivet, Winston (Lamorne Morris) är mest konstig. Den karaktären känns bara konstlad och bidrar med väldigt lite i mitt tycke.

Tre säsonger in upplever jag att "New Girl" börjar trampa vatten. Sit-coms har en tendens att göra det - eller så är det inte meningen att man ska titta på en hel drös avsnitt efter varandra. Det kan också vara så att säsongen är svagare än de tidigare, för jag skrattar inte speciellt ofta. Faktum är att jag snarare känner mig lite lätt uttråkad och tittar mest för att jag måste än för att jag vill.

Ett lyft blir det när dynamiken i serien ändras i och med att karaktären Coach (Damon Wayans Jr.) kommer tillbaka i vad som verkar vara något mer än ett gästspel. Karaktären var med i seriens pilotavsnitt, men skrevs ur när Wayans Jr. inte hade möjlighet att göra serien. Resultatet då blev att Winston-karaktären kom in i stället, men nu är plötsligt Coach tillbaka och det gör någonting med helheten. Men min känsla är ändå att "New Girl" kanske borde börja tänka på refrängen, för sit-com-monotonin kommer krypande...

Höjdpunkten bland extramaterialet är en rapp och rolig genomgång av alla relationer huvudpersonerna i serien haft under de tre första säsongerna. Det hela skildras grafiskt genom att bilder poppar upp och linjer dras mellan dem. Det blir en liten nostalgisk kick och man blir även påmind om en hel del gästskådespelare som man glömt bort. Kul!

Inte lika kul är montaget med referenser till olika personer eller namn. Det ger inte så mycket att se det. De borttagna och förlängda scenerna bildar ett nästan timslångt block för den som verkligen vill se mer. Själv känner jag att borttagna scener till komediserier blir lite knepiga. Bloopersen går det i alla fall att småle lite åt under några minuter.

1. Under en period av säsongen blir "Vänner"-likheterna större än någonsin. Schmidt flyttar nämligen ut och in i lägenheten mittemot, vilket ju är ett upplägg vi känner igen från långköraren.

2. Jag vet inte riktigt vad som hänt med Jake Johnsons ansikte (andra från höger) på omslagsbilden. Det går knappt att känna igenom honom från hur han faktiskt ser ut.

3. Väldigt många skämt handlar om sex men det är gjort på ett smakfullt sätt att det inte blir kladdigt och grovt. En fördel med att serien inte är gjord av en kabelkanal, antar jag.