Färgsprakande musikal

Ska vi börja med det negativa? Trollen i filmen, designade utifrån klassiska penntroll, är ganska lika Smurfarna i den betydelsen att de alla har olika roller och uppgifter, verkar vara ungefär lika stora och håller sig gömda från större figurer som av någon anledning vill ha tag på dem. Historien som berättas i filmen lånar friskt från höger och vänster, bland annat en uppenbar stöld från "Askungen", och det gör att helheten inte riktigt uppfattas som speciellt originell. Men vad gör väl det när det ändå blir en söt och framför allt färgsprakande familjefilm om vänskap och kärlek och att inte ge upp och andra fina grejer att mysa åt hemma i soffan? Dessutom med jädrigt mycket sång!

I början av filmen får vi lära oss att trollen bär på mycket lycka och blir därmed offer för de negativa större figurerna Bergen som börjar äta trollen för att få i sig någon sorts lycka. Till slut ledsnar trollen och rymmer bort från sitt älskade trollträd mitt i Bergens by och i ett 20-tal år klarar de sig att hålla sig undan faran. Vid den tidpunkten har prinsessan Poppy (Anna Kendrick) vuxit upp och är redo att ta över kronan från sin åldrade kungafar (Jeffrey Tambor). Trollens liv går ut på att sjunga, dansa, kramas och festa och det oroar trollet Kvist (Justin Timberlake) som är den enda som på allvar ser Bergen som ett ständigt aktuellt hot trots att de inte setts på flera år. Men givetvis är det vad som händer - trollen blir upptäckta och Bergens kock (Christine Baranski) rafsar åt sig en handfull troll och återvänder hem. Poppy måste göra en insats för att rädda sina vänner och för att kunna göra det måste hon övertala Kvist om att hjälpa henne, något som givetvis inte är helt lätt.

Det är en charmig film som bärs fram mycket via sång. Ena stunden bara som naturligt inslag i trollens liv, andra stunden som en del av narrativet, det vill säga som en klassisk musikal. Filmen är fylld av skådespelare/artister som klarar av både att agera och sjunga. Utöver Kendrick och Timberlake nämner jag Zooey Deschanel som spelar en Askungenliknande figur bland Bergen som blir trollens vän.

Animationsmässigt finns det verkligen inget att klaga på. Designen är fantasifylld och extremt färgsprakande och filmen har ett bra tempo som gör att det går lätt att se filmen. Den är dessutom snärtigt rolig här och där, som gör att den blir mer än en barnfilm, vilket är den stora behållningen med en riktigt bra animerad film. Den stora frågan nu är om vi sett det sista av trollen eller om det kommer mer? Känns som Dreamworks har en möjlig filmfranchise på gång här...

Den som känner för att sjunga med eller interagera med filmen under tittningen kan göra det genom att välja version vid uppstart. Utöver det finns det en rad kortare inslag som emellanåt ger visst mervärde. Det som tilltalar mig är en titt på filmens stop-motion-animerade inslag, vilket går ut på att prinsessan Poppy gillar att "scrapbooka" och gärna berättar om sina äventyr på detta vis. Någon var tvungen att skapa dessa "på riktigt" och det är ju ett kul kreativt manuellt bidrag till en i övrigt datagjord film. Ett liknande inslag handlar om hur designen, och framför allt den filtliknande huden på trollen skapades. Även detta intressant.

Men resten är väl si så där. Det är lite lättsamma introduktioner av några karaktärer och platser, borttagna scener - bland annat en hel sång från Christine Baranski - och något trailerliknande där Poppy och Kvist diskuterar viktiga ämnen (typ "Katt eller hund?"). Dessutom finns det lite musikinslag från andra filmer från Dreamworks.

1. Ett troll som heter Guy Diamond är helt naken och silverglittrig och pratar genom autotune:ad sång. Det sista roar mig varje gång han öppnar munnen.

2. Bergens ledmotiv är en variant av norske kompositören Edward Griegs "Bergakungens sal". Grieg levde i staden Bergen.

3. Slår man på det svenska ljudspåret görs huvudrollerna av Mimmi Sandén och Måns Zelmerlöw.