Imponerande kostymdrama om Victoria

Är man som jag inte vidare värst insatt och intresserad av historia och kungar och drottningar blir en sådan här film inte bara underhållande utan också en liten historielektion.

"Young Victoria" handlar helt enkelt om Drottning Victoria i England. Här får vi följa henne som ung, hur hon kom till makten och vilka människor som fanns runt omkring henne. Vi får ta del av hennes liv från ungefär den tiden strax innan hon fyller 18 år, med en mamma som vill styra henne och en farbror som vill att Victoria ska komma till makten när han går bort. Dock är Victoria en stark och envis ung dam som följer sitt hjärta. Den stora kärleken dyker upp och alla som kan sin historia vet även hur det går för drottningen.

Victoria spelas av Emily Blunt och den kvinnan är en oerhört duktig skådespelerska. Karismatisk, trovärdig och med en utstrålning som få. Just Emily kommer fram tydligt i den här filmen som är ett riktigt kostymdrama. För kostymerna spelar en stor roll och det går inte att bli annat än hänförd över vilka kreationer de fick, och tvingades, bära under den här tiden. De andra skådespelarna är inga ansikten som är överdrivet superkända. Det är faktiskt ett plus eftersom man då slipper fokusera på något annat än drottningen och hennes liv. Dock känns ju såklart Paul Bettany i rollen som Lord Melbourne väl igen.

Det här är en film som passar romantikern och den som gillar just kostymdramer. Det blir lite segt mellan varven när allt är så tillrättalagt och ordentligt in i minsta detalj. Att Victoria till exempel inte får gå upp eller ner för trappan i sitt slott utan att hålla någon i handen (även i vuxen ålder) kan ju få en att vilja spy lite. Skönt att utvecklingen gått framåt men också riktigt intressant att få ta del av hur det var när Victoria kom till makten och all skit hon fick utstå för sitt kön och sin ålder.

För oss som inte har koll på historien ges det en kort och bra lektion i drottningens fortsatta liv när filmen är slut.

1. Producenterna bakom filmen är inga mindre än Graham King, Martin Scorsese, Tim Headington och hertiginnan Sarah Ferguson.

2. Det var Victoria som blev den första att bo i Buckingham Palace. Slottet byggdes för henne och än i dag används det ju av kungafamiljen.