En trevlig film helt enkelt

James L. Brooks är kanske inte ett namn som alla direkt kan identifiera, men jag skulle nästan våga påstå att alla som läser denna recension omedvetet har sett hans namn många gånger. Det står nämligen i förtexterna till varenda avsnitt av "The Simpsons" eftersom han och Sam Simon hjälpte Matt Groening att utveckla serien.

På egen hand är Brooks trefaldigt Oscarsbelönad (bästa regi, manus och film för "Ömhetsbevis" (1983)) och en uppskattad regissör/manusförfattare som gör filmer som är både trevliga och emotionellt laddade utan att bli snyftiga. Inte så överdrivet produktiv dock - hans två senaste filmer är "Livet från den ljusa sidan" (1997) och "Spanglish" (2004).

"How Do You Know" kan beskrivas som en romantisk komedi där själva romansen sitter väldigt långt inne. Våra två huvudpersoner råkar båda ut för personliga nederlag och träffas egentligen av en slump när ingen av dem är på speciellt bra humör. Reese Witherspoon spelar Lisa, en baseballstjärna som är älskad som förebild och inspirationskälla hos sina lagkamrater, men som nu nått den fruktansvärda åldern 31 år då hon inte längre anses platsa i landslaget. Petningen är ett faktum, en lång karriär är över och Lisa måste ändra på hela sitt liv. I Georges (Paul Rudd) fall handlar det om en helt oväntat stämningsansökan där han får ta smällen för ett misstänkt ekobrott på jobbet.

Innan allt detta händer var det meningen att Lisa och George skulle på blindträff, men i och med att han hade en flickvän så ringde han och styrde av det. Men till följd av hans nya trassliga situation lämnar flickvännen honom och han ringer Lisa på nytt. Hon har börjat umgås med svinrika baseballstjärnan Matty (Owen Wilson), som visserligen är en manlig bimbo men ändå vad hon behöver just nu. Det blir en middag med George i alla fall, en minst sagt annorlunda sådan och egentligen borde allting slutat där men de stöter på varandra vid fler tillfällen och något börjar så smått bubbla under ytan.

Som jag skrev i inledningen så gör Brooks trevliga filmer. Man sitter inte och gapskrattar till "How Do You Know" men det är ändå två trevliga timmar. Dialogen är på en annan nivå än vad som är vanligt i romantiska komedier. Mer känslig skulle man kanske kunna beskriva den, och det är väl kanske det som är Brooks fingertoppskänsla som filmskapare. Det är förstås en rad roliga scener i filmen också, som en väldigt laddad sekvens på BB där Brooks hittat en liten extra twist på ett upplägg man sett många gånger tidigare.

En trevlig film helt enkelt.

Gott om extramaterial på utgåvan. Ett vanligt kommentarspår och ett kortare där James L. Brooks och Owen Wilson kommenterar några utvalda scener. Det finns även kommentarer att slå på till halvtimmen med borttagna/förlängda och alternativa scener, vilket jag inte gjorde men kanske borde ha gjort då vissa scener är lite märkliga att förstå ur sitt sammanhang.

Detta kompletteras av lite bloopers och en kvartslång bakomfilm som berättar det mesta om hur Brooks jobbar och hur filmen kom till. Det finns även ett ganska långt samtal mellan Brooks och kompositören Hans Zimmer som både tar upp hur de lärde känna varandra och filmens musik. Sist bland extramaterialet finns receptet till en drink som görs i filmen.

1. Titeln "How Do You Know" kommer från en replik i filmen som lyder "How do you know when you're in love?". Jag är dock lite förvånad över att filmen inte fått en mer "säljig" svensk titel.

2. Jack Nicholson spelar George pappa. Nicholson har varit med i nästan alla av James L. Brooks filmer.

3. Utifrån läsarrecensioner på IMDB så tycker man antingen att filmen är komplett kass eller en trevlig sak. Verkligen en vattendelare. Jag vill inte på något sätt mena att det är en perfekt film, men så dålig som vissa andra verka tycka är den verkligen inte.

ANDERS JAKOBSON (2011-07-24)