Förändring i ökenhålan
FILMENRay Tuckby (Dylan Walsh) lever ett tämligen torftigt liv. Han har ett enformigt och otacksamt jobb, bor kvar i hålan Trona i den kaliforniska öknen, har en fru (Penny Balfour) som inte vågar lämna huset och en son (Jonah Hill) som är bitter på livet. Och om inte det vore nog har ett gäng tonårsbusar ledda av Dirk (Will Rothhaar) tagit över hela kvarteret och styr över hyror, inrättar vägtullar och gör egen metamfetamin och säljer till Rays försoffade grannar.
Mot slutet av filmen beskriver Ray Trona som ett helvete, men ändå stannar han kvar där. Anledningen är en gammal ungdomskärlek - Nora (Tracy Middendorf) - som jobbar i den ödsliga, lokala livsmedelsbutiken. De 5-10 minuter han ser henne varje dag är vad som ger honom energi, och det ska visa sig att Nora tycker likadant.
Plötsligt kullkastas allt. Ray kommer på sin fru med att vara otrogen med hans bror, och det visar sig att detta pågått så länge att hans son faktiskt inte är hans son. Huset töms på både ex-familj och möbler och när Ray ser att ex-sonen hamnat i Dirks gäng ökar förtrycket från ungdomsbusarna, och han inser att något måste göras, samtidigt som den gamla ungdomskärleken får nytt liv.
Det här låter kanske inte som en komedi, och speciellt inte som en feel good-komedi som omslaget gör gällande. Men den är helt okej. Situationerna och karaktärerna är lagom skruvade på ett kul sätt, och filmen utvecklar sig på ett klart underhållande sätt.
Någon kanonfilm är det dock inte, själva storyn är rent av lite töntig men den duger, precis som skådespelarinsatserna. Dylan Walsh, som en del kanske känner igen från "Nip/Tuck", är bra i huvudrollen och i några av birollerna ser vi "nya" stjärnor som Jonah Hill och Justin Long. Veteranen Danny DeVito är också med som entusiastisk mackägare som etablerar sig i ett samhälle som är helt dött, men han är en bidragande orsak till att Ray får tummen ur och tvingar fram en förändring. DeVito är alltid bra, och räddar på sätt och vis filmen.
Sevärd, men långt ifrån en klassiker.
Mot slutet av filmen beskriver Ray Trona som ett helvete, men ändå stannar han kvar där. Anledningen är en gammal ungdomskärlek - Nora (Tracy Middendorf) - som jobbar i den ödsliga, lokala livsmedelsbutiken. De 5-10 minuter han ser henne varje dag är vad som ger honom energi, och det ska visa sig att Nora tycker likadant.
Plötsligt kullkastas allt. Ray kommer på sin fru med att vara otrogen med hans bror, och det visar sig att detta pågått så länge att hans son faktiskt inte är hans son. Huset töms på både ex-familj och möbler och när Ray ser att ex-sonen hamnat i Dirks gäng ökar förtrycket från ungdomsbusarna, och han inser att något måste göras, samtidigt som den gamla ungdomskärleken får nytt liv.
Det här låter kanske inte som en komedi, och speciellt inte som en feel good-komedi som omslaget gör gällande. Men den är helt okej. Situationerna och karaktärerna är lagom skruvade på ett kul sätt, och filmen utvecklar sig på ett klart underhållande sätt.
Någon kanonfilm är det dock inte, själva storyn är rent av lite töntig men den duger, precis som skådespelarinsatserna. Dylan Walsh, som en del kanske känner igen från "Nip/Tuck", är bra i huvudrollen och i några av birollerna ser vi "nya" stjärnor som Jonah Hill och Justin Long. Veteranen Danny DeVito är också med som entusiastisk mackägare som etablerar sig i ett samhälle som är helt dött, men han är en bidragande orsak till att Ray får tummen ur och tvingar fram en förändring. DeVito är alltid bra, och räddar på sätt och vis filmen.
Sevärd, men långt ifrån en klassiker.
EXTRAMATERIALET
Här finns några listor över vilka filmer några av de inblandade har varit med i, samt trailers till andra filmer. Inget att utveckla med andra ord.
TRE SAKER
1. Omslaget får det att framstå som Danny DeVito är filmens dragplåster. Så är det inte. Han har visserligen en ganska stor biroll, och är filmens berättare... Ok, han har en betydande roll, men huvudperson är han inte!
2. Baksidetexten sammanfattar filmen inklusive dess klimax. Lite slarvigt gjort, måste jag säga.
3. Första gången jag såg Tracy Middendorf så spelade hon en halvpsykopat i "Beverly Hills 90201", vilket helt klart har format min bild av henne. Men hon är rätt rar ändå, och samspelet med Dylan Walsh är fint.
2. Baksidetexten sammanfattar filmen inklusive dess klimax. Lite slarvigt gjort, måste jag säga.
3. Första gången jag såg Tracy Middendorf så spelade hon en halvpsykopat i "Beverly Hills 90201", vilket helt klart har format min bild av henne. Men hon är rätt rar ändå, och samspelet med Dylan Walsh är fint.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA