Utgåvan som var värd att vänta

När "Avatar" släpptes för hemmamarknaden i slutet av april var det i en utgåva som enbart innehöll filmen, inget annat. Med tanke på att filmen förtjänade massor av extramaterial blev man riktigt förvånad, men samtidigt ryktades det om att en rejälare utgåva skulle släppas senare. Nu är den här, och har varit väl värd all väntan.

I Sverige innehåller den sex skivor, men det beror på att man slagit ihop blu-ray- och DVD-utgåvan till en gemensam, prisvärd box. I USA och England, till exempel, är utgåvorna separata. Om det är bra eller dåligt kan man diskutera, för jag som blu-ray-ägare tycker att DVD-skivorna är överflödiga, medan en DVD-ägare kan skatta sig lycklig den dagen hon eller han avancerar till blu-ray.

Den stora skillnaden mellan formaten är att blu-rayen innehåller bra mycket mer extramaterial, men i övrigt får man i båda fallen tre versioner av filmen. Ja, tre versioner: originalfilmen som gick på bio, special edition re-release som visades på amerikanska biografer i augusti och så collector's extended cut som är exklusiv för utgåvan. Skillnaden är nio respektive 16 extra minuter, och man kan fråga sig vem som väljer att titta på re-releasen när den utökade finns?

Jag tänker inte gå in på handlingen eftersom det i grund och botten är samma film som jag redan skrivit om. Det som är märkbart nytt i denna utökade version är en ganska lång öppningssekvens när Jake Sully (Sam Worthington) är på jorden. Det gör så klart att det blir en extra lång startsträcka innan filmen "kommer igång", men om man redan sett filmen så blir det så klart en helt annan sak.

I övrigt är det detaljer här och där som tillkommit samt en sorts "buffeljakt" som jag inte minns från originalfilmen. Det är så klart trevligt att få lite mer, men man blir inte direkt överväldigad och ska man se om filmen i framtiden så funkar det minst lika bra att se originalklippningen så som någon av de andra.

Vad man än väljer att se kvarstår James Camerons film nästan lika fantastisk vid varje tittning. En riktig storfilm, kan man lugnt säga.

Jag har alltid rankat extramaterialet på de förlängda versionerna av "Sagan om ringen"-filmerna som det optimala extramaterialet (och det tycker jag fortfarande), men "Avatar" utmanar helt klart med timtal av bonusar. Två rejält tilltagna blu-ray-skivor är vad man får och det tar sin tid att titta i genom allt...

Till att börja med har vi ungefär en timme med borttagna scener. Pedagogiskt nog visas en textskylt innan varje scen som talar om vad som saknas effektmässigt. Det blir som en liten förvarning som faktiskt är riktigt effektiv. När man väl ser scenen så är man mentalt förberedd och accepterar det man ser. Scenerna visas dessutom i kronologisk ordning vilket gör att det blir lätt att förstå var i filmen de skulle ha varit med. Till större delen handlar det om trimningar av befintliga scener, men det finns även några sidoplottar och längre sekvenser som tagits bort. Jag tycker dock inte att någon scen borde varit med i filmen, men de har ändå något sorts värde så här separat. En sorts fördjupning kanske.

Den stora höjdpunkten är en nästan 100 minuter lång fyrdelad bakomfilm under namnet "Capturing Avatar". Här får vi det mesta, från den ursprungliga idén 1995, via experimenterande och teknisk forskning och inspelningsstarten som gjordes utan att filmen officiellt var beställd, till närmare tittar på karaktärerna och dess språk, kultur och beteende, vidare till live-actioninspelningarna och redigering, musik med mera. Allt som leder fram till det perfekta resultatet. Allting är intressant och givande att se.

Filmens miljötänk och James Camerons personliga engagemang i miljöfrågor utvecklas i en liten kortare featurette där han åker till Amazonas och engagerar sig i en fråga om en damm som regeringen i Brasilien vill bygga på en kritisk plats i regnskogen. Å ena sidan kan jag tycka att sådant här är lite präktigt att ha med som extramaterial, men å andra sidan är Camerons engagemang så äkta att man faktiskt inte kan klaga. Hela situationen påminner väldigt mycket om det han skildrar i "Avatar" så featuretten hör definitivt hemma i boxen.

Sist på den första bonusskivan är en hel del småplock som till större delen kan ses som fördjupningar av bakomfilmen. Här finns en längre sammanfogning av konceptmålningar som återger i princip hela filmen. Här finns även en kortfilm om en alien som var ett sorts tidigt test av tekniken. Här finns också ett annat tidigt test av en scen ur "Avatar" också för att testa tekniken och animera karaktärerna. Om man tittar på performance capture-tagningen kan man se att den kvinnliga huvudrollen här görs av Yunjin Kim, mer känd som Sun i "Lost". Det finns också lite provfilmningar och vad man skulle kalla för CV:s från ett par bolag som jobbade med olika delar av filmens CGI-effekter. Blocket avslutas med en "crewfilm" som är en fejkad dokumentär som ska vara lite rolig men mest är pinsam och tråkig.

Går man på nästa skiva hittar man mer fördjupning och småplock. Till att börja med kan man titta på en rad sekvenser ur filmen under en timme ungefär och med hjälp av fjärrkontrollen växla mellan olika vyer där man dels kan se det färdiganimerade resultatet med en liten bild på performance capture-tagningen picture-in-picture, dels enbart performance capture-tagningen och dels den så kallade template-bilden, vilket är den grovt datagenerade bilden av skådespelarna som sina karaktärer som Cameron såg under inspelningen. Faktiskt riktigt roligt att titta på.

Ännu mer fördjupning, och egentligen förlängda sekvenser ur bakomfilmen, får man i 17 kortare klipp som ger allt och lite till. Jag väljer dock att stanna till lite vid den tekniska kamerautvecklingen som Cameron och filmen är skyldig till. Dels den virtuella kamera som Cameron använde för att i realtid på sätt och vis se det slutgiltiga resultatet medan skådespelarna agerade i sina specialdräkter, dels Fusion 3D-kameran och dels den kamera som fogade ihop den virtuella kameran och 3D-kameran så att datagenererade bilder och riktiga kunde ses på samma gång. Även om man inte fattar hur det fungerar så är det omöjligt att inte bli imponerad av framstegen. Det enda negativa med denna del av utgåvan är att det inte finns en "play all"-funktion som det finns överallt annars.

Slutligen finns det ytterligare en samling småplock, så som trailers, bildgallerier, textsidor med Camerons original-"scriptment" från 1995 och inspelningsmanuset, samt en samling texter till "Avatar"-låtar och en omfattande "Pandorapedia" med all tänkbar information om alla karaktärer, saker och platser i filmen. Kanske inte så roligt att läsa på tv:n, men matnyttigt material för den intresserade.

DVD-bonusskivan innehåller de bortklippta scenerna och bakomfilmen, vilket ändå är det bästa bland extramaterialet, och oannonserat på skiva två miljöfeaturetten.

Hur sammanfattar man detta? Det är ganska tekniskt extramaterial, men för de som är mer roade av storyn och mytologin finns det spännande saker att utforska sist bland extramaterialet. Det som dock slår mig är vilket otroligt jobb det ligger bakom filmen och hur många tekniska begränsningar man helt sonika har löst under inspelningen. Tekniken som Cameron tagit fram kommer att vara helt avgörande under de närmaste åren. Det är väldigt imponerande, och det är också väldigt imponerande att se all tid som lagts på att utveckla hela Na'vi-kulturen och Pandoras flora och fauna. Man har tänkt på allt känns det som. Man kan verkligen säga att extramaterialet höjer filmen en nivå. Mycket bra!

1. I Tre saker till min förra recension av "Avatar" ställde jag mig frågan "Det är som alltid lite svårt att bedöma skådespelarinsatserna när det är datagenererade karaktärer med. Är det skådespelarna med prickar i ansiktet som skapar agerandet, eller är det duktiga animatörer?". Efter att ha sett extramaterialet så kan jag säga att både skådespelarna och animatörerna varit lika delaktiga i slutresultatet, men att det är ändå skådespelarna som dragit det stora lasset.

2. Som rationörd konstaterar jag att trailern till filmen är i 2.35:1 medan filmen är i 1.78:1. Jag undrar hur det blev så. Det kan ha varit så att filmens ratio anpassades till IMAX-biograferna, som vad jag har förstått kräver en mer kvadratisk bild, men när man ser trailern på nytt önskar man att ration hade varit den mest filmiska...

3. I serien "klantiga översättningar" har jag fått en ny favorit. Ordet "crane", som i en kran man har en kamera på för att göra lite mer avancerade kameraåkningar till exempel, översätts här till "kranium". Vilken klassiker!

ANDERS JAKOBSON (2010-11-20)