Dessvärre en dussinfilm

Fenomenet med numbers stations är riktigt spännande och fantasieggande. Mystiska radiosändningar med nummer eller ord som bara går ut i etern utan att man vet vem som är sändare eller mottagare. Det här var ju till exempel ett ganska stort mysterium i "Lost - Säsong 1", och skulle kunna utvecklas att bli något riktigt spännande. Det blir det dessvärre inte i "The Numbers Station".

Här möter vi CIA-agenten Emerson (John Cusack) som efter att ha tvekat vid ett uppdrag skickas iväg till en nummerstation i England för att vara barnvakt åt kodaren Katherine (Malin Åkerman) som är en sådan person som skickar ut siffror i etern. Emerson har varit på andra sidan, som en mottagare, och vet exakt vad siffrorna innebär. Med ett unikt chiffer för varje uppdrag blir siffrorna hemliga instruktioner, ofta med dödlig utkomst. Både stationen och Katherine är viktiga och Emersons uppdrag är att skydda dem.

Några månader in i uppdraget anländer de båda till stationen för att inse att den blivit överbemannad av en okänd elitstyrka som skickat ut femton meddelanden, således femton uppdrag. Trots att meddelandena är kodade och de inte vet vilket chiffer som ska användas lyckas Katherine knäcka koden och får en möjlighet att styra av uppdragen som alla går ut på att höga män inom säkerhetsväsendet ska mördas, något som skulle ändra världen omedelbart.

Samtidigt är Emerson och Katherine under ständig attack och är i princip inlåsta i en tillsluten station utan tillstymmelse till hjälp.

Denna brittiska actionthriller lyckas aldrig riktigt fånga mitt intresse och känns inte riktigt som den utnyttjat sina förutsättningar på rätt sätt. Malin Åkerman kommer dessvärre farligt nära den här hjälplösa-kvinnan-rollen som jag trodde hon skulle slippa vid den här tidpunkten i hennes karriär, och John Cusack gör en lite halvtrasig karaktär som liknar andra han gjort tidigare. Det är inga fel på deras insatser, men karaktärerna i sig är inte tillräckligt utstickande.

På pluskontot måste man dock lägga en effektiv klaustrofobisk stämning i den slutna miljö som nästan hela filmen utspelar sig i. Det fungerar fint och gör att det blir lite spännande emellanåt i alla fall. Men i det stora hela blir det mest en dussinfilm med en stundtals rörig plott och som inte riktigt tar till vara den automatiska mystik som finns i nummerstationernas koder. Det blir ganska snabbt sekundärt och det är lite tråkigt.

1. Malin Åkerman är inte den enda skandinaven i filmen. Den är nämligen regisserad av danska Kasper Bardoed som Hollywooddebuterar med filmen. Hans landsman och tidigare samarbetspartner Per Sandholt har varit med och klippt filmen.

2. Sträcker man sig till "Norden" i stället, får vi även med isländska filmfotografen Óttar Guðnason i teamet.

3. John Cusacks roll skulle ursprungligen gjorts av Ethan Hawke.

ANDERS JAKOBSON (2013-07-11)