Skådespelarstall av klass men inga skratt
FILMENIbland önskar jag att omslagens genreinformation kunde vara aningens mer specifik. "Komedi" är ju sjukt brett. Det kan ju vara allt från pinsamma spoof-filmer till riktiga skrattfester. Och så kan det vara "svarta komedier". Denna specifika genre är en sådan som jag liksom behöver förbereda mig för när jag ska ta del av den. Min hjärna behöver ställa in rätt frekvens för att filmens stil och humor ska hamna rätt.
Och visst, jag borde kanske ha något sorts radar som automatiskt justerar humorns stil vid det här laget. Det har ju varit en och annan film som passerat mina ögon, men jag har fortfarande svårt att känna av svarta komedier och därför blir min första träff med "Life of Crime" en sömnig och skrattlös upplevelse. Det är lite synd, för med rätt frekvens hade upplevelsen kanske varit tvärtom.
Det är inget fel på skådespelarstallet. Skickliga män och kvinnor som Jennifer Aniston, Mos Def (eller Yasiin Bey som han kallar sig nu för tiden), Isla Fisher, Will Forte, Mark Boone Junior, Tim Robbins och John Hawkes gör alla fina insatser som de involverade karaktärerna i denna Elmore Leonard-adaption (romanen "The Switch", 1978) där vi hamnar i Detroit, 1978. Två kriminella typer (Def och Hawkes) beslutar sig för att kidnappa frun (Aniston) till en korrupt byggherre (Robbins) och kräva en miljon dollar i lösen. Kruxet är dock att byggherren ändå beslutat sig för att ta ut skilsmässa och med lite påtryckningar från älskarinnan (Fisher) blir det ett enkelt beslut: Han har inte för avsikt att betala ut någon lösensumma, vilket förstås gör situationen ännu mer komplicerad för alla inblandade.
Det finns en uppenbar likhet med 80-talsfilmen "Hjärtlösa typer" där Bette Midler kidnappades och hennes man Danny DeVito vägrade betala för henne. En annan typ av komedi som det var betydligt lättare att skratta åt. "Life of Crime" halvslumrar jag igenom utan att dra på munnen en enda gång. Jag vill inte påstå att det är en usel film, men jag hade hoppats på att få skratta lite i alla fall.
Och visst, jag borde kanske ha något sorts radar som automatiskt justerar humorns stil vid det här laget. Det har ju varit en och annan film som passerat mina ögon, men jag har fortfarande svårt att känna av svarta komedier och därför blir min första träff med "Life of Crime" en sömnig och skrattlös upplevelse. Det är lite synd, för med rätt frekvens hade upplevelsen kanske varit tvärtom.
Det är inget fel på skådespelarstallet. Skickliga män och kvinnor som Jennifer Aniston, Mos Def (eller Yasiin Bey som han kallar sig nu för tiden), Isla Fisher, Will Forte, Mark Boone Junior, Tim Robbins och John Hawkes gör alla fina insatser som de involverade karaktärerna i denna Elmore Leonard-adaption (romanen "The Switch", 1978) där vi hamnar i Detroit, 1978. Två kriminella typer (Def och Hawkes) beslutar sig för att kidnappa frun (Aniston) till en korrupt byggherre (Robbins) och kräva en miljon dollar i lösen. Kruxet är dock att byggherren ändå beslutat sig för att ta ut skilsmässa och med lite påtryckningar från älskarinnan (Fisher) blir det ett enkelt beslut: Han har inte för avsikt att betala ut någon lösensumma, vilket förstås gör situationen ännu mer komplicerad för alla inblandade.
Det finns en uppenbar likhet med 80-talsfilmen "Hjärtlösa typer" där Bette Midler kidnappades och hennes man Danny DeVito vägrade betala för henne. En annan typ av komedi som det var betydligt lättare att skratta åt. "Life of Crime" halvslumrar jag igenom utan att dra på munnen en enda gång. Jag vill inte påstå att det är en usel film, men jag hade hoppats på att få skratta lite i alla fall.
EXTRAMATERIALET
Den runt tio minuter långa bakomfilmen lyckas sälja in filmen som bättre än vad jag tycker att den är. Då menar jag att den säljer in den till mig, vilket är rätt bra gjort.
Bakomfilmen i sig är en blandning av det sedvanliga strösslandet av lovord över varandra samt mindre tittar på filmens detaljrikedom och utseende. Uppenbarligen skickligt presenterat i och med att jag blir peppad på att se om den på en gång.
Bakomfilmen i sig är en blandning av det sedvanliga strösslandet av lovord över varandra samt mindre tittar på filmens detaljrikedom och utseende. Uppenbarligen skickligt presenterat i och med att jag blir peppad på att se om den på en gång.
TRE SAKER
1. Bland de största filmtitlarna när det gäller filmer skrivna av eller adapterade från Elmore Leonards verk hittar man Quentin Tarantinos "Jackie Brown" och dubbelt filmade westernrullen "3:10 to Yuma". Sen ska man förstås inte glömma bort att Leonard skrev manuset till Charles Bronson-stänkaren "Mr. Majestyk".
2. Leonard dog 87 år gammal den 20 augusti 2013, vilket var bara några veckor innan filmens urpremiär på Toronto Film Festival.
3. Storyn var på väg att bli film redan 1986 med Diane Keaton i Jennifer Anistons roll, men skrotades när upplägget kändes för likt ovan nämnda "Hjärtlösa typer".
2. Leonard dog 87 år gammal den 20 augusti 2013, vilket var bara några veckor innan filmens urpremiär på Toronto Film Festival.
3. Storyn var på väg att bli film redan 1986 med Diane Keaton i Jennifer Anistons roll, men skrotades när upplägget kändes för likt ovan nämnda "Hjärtlösa typer".
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA