Underhållningsvåld att grisa i sig snask till
FILMENOm man som recensent vill göra det enkelt för sig ska man i sina texter referera till andra filmer, till exempel genom att påstå att den aktuella filmen är som "en blandning av A och B" eller "i stil med filmer som C, D och E". Då ska man förstås referera till kända filmer så gör man det ännu enklare för sig.
För att placera in "The Equalizer" på rätt plats i actionfacket så påstår jag nu att filmen är som en blandning av "Sherlock Holmes" och "Die Hard" och i stil med "Bourne"-filmerna. Något sådant. Att blanda in Guy Richies version av den legendariska mästerdetektiven är möjligen lite apart, men det handlar dels om huvudkaraktärernas likheter och dels om hur den filmen berättas visuellt som får mig att göra referensen. Huvudpersonens slutledningsförmåga och talang för att visualisera händelsekedjor och hur detta skildras i bild.
Men: filmen är även baserad på en tv-serie som puttrade på i fyra säsonger på 80-talet. I original bär den samma titel som filmen, men i Sverige är den mer känd som "McCall" eftersom det är det huvudpersonen heter. Denzel Washington gör rollen som Robert McCall - en prydlig vanemänniska som jobbar på ett byggvaruhus. Hans kollegor undrar ständigt vad hans bakgrund är, vad han jobbat med tidigare men McCall säger inget eller så drar han en vals. På natten kan han inte sova och plockar med sig en bok till en nattöppen diner och sitter där några timmar. Rutinmässigt flyter även natten på och här träffar han dagligen den unga prostituerade Teri (Chloë Grace Moretz) som flyr undan sin hemska verklighet för en stund. McCall får veta att hennes dröm är att bli sångerska, men att den drömmen är långt bort ifrån att bli verklighet. I stället får hon som många andra unga ryskor slava åt en girig hallick.
När Teris hallick misshandlar henne duktigt tycker McCall att det räcker. Han erbjuder sig att köpa hennes frihet, och när det inte går har han ihjäl hallicken och alla hans kumpaner på några futtiga sekunder. McCalls bakgrund berättas aldrig i klartext men det är väldigt tydligt att han är van att hantera kniviga situationer och med befintliga hjälpmedel eliminera alla tänkbara hot. En ruskigt effektiv mördarmaskin som nu drar på sig hela ryska maffian, då hallicken hör ihop med bossen Pushkin (Vladimir Kulich) som sätter in sin bästa problemlösare (Marton Csokas), men McCall visar sig vara en ytterst seg motståndare.
Å ena sidan är "The Equalizer" en hård och fräck actionfilm där Denzel Washington glänser som överjävlig pensionerad agent, vilket förstärks av ett läckert visuellt språk. Dessutom har filmen en minnesvärd skurk i Csokas välartikulerande ryss, som möjligen snuddar vid överspel men ändå klarar sig helskinnad i min åsikt.
Å andra sidan går det väldigt snabbt för filmen att gå från fräck till osmakligt brutal och överdriven. Det gottas väldigt mycket i blodiga avrättningar och bildvinklarna, musiken och klippningen blir bara fränare och fränare vilket gör att filmen får en viss 80-talskänsla. Underhållningsvåld att grisa i sig snask till med risk för att man blir lite lätt illamående till slut. Den två timmar långa filmen skulle gynnats av lite redigering under den väl utdragna och mörka slutstriden, men actionfans blir nog inte besvikna.
För att placera in "The Equalizer" på rätt plats i actionfacket så påstår jag nu att filmen är som en blandning av "Sherlock Holmes" och "Die Hard" och i stil med "Bourne"-filmerna. Något sådant. Att blanda in Guy Richies version av den legendariska mästerdetektiven är möjligen lite apart, men det handlar dels om huvudkaraktärernas likheter och dels om hur den filmen berättas visuellt som får mig att göra referensen. Huvudpersonens slutledningsförmåga och talang för att visualisera händelsekedjor och hur detta skildras i bild.
Men: filmen är även baserad på en tv-serie som puttrade på i fyra säsonger på 80-talet. I original bär den samma titel som filmen, men i Sverige är den mer känd som "McCall" eftersom det är det huvudpersonen heter. Denzel Washington gör rollen som Robert McCall - en prydlig vanemänniska som jobbar på ett byggvaruhus. Hans kollegor undrar ständigt vad hans bakgrund är, vad han jobbat med tidigare men McCall säger inget eller så drar han en vals. På natten kan han inte sova och plockar med sig en bok till en nattöppen diner och sitter där några timmar. Rutinmässigt flyter även natten på och här träffar han dagligen den unga prostituerade Teri (Chloë Grace Moretz) som flyr undan sin hemska verklighet för en stund. McCall får veta att hennes dröm är att bli sångerska, men att den drömmen är långt bort ifrån att bli verklighet. I stället får hon som många andra unga ryskor slava åt en girig hallick.
När Teris hallick misshandlar henne duktigt tycker McCall att det räcker. Han erbjuder sig att köpa hennes frihet, och när det inte går har han ihjäl hallicken och alla hans kumpaner på några futtiga sekunder. McCalls bakgrund berättas aldrig i klartext men det är väldigt tydligt att han är van att hantera kniviga situationer och med befintliga hjälpmedel eliminera alla tänkbara hot. En ruskigt effektiv mördarmaskin som nu drar på sig hela ryska maffian, då hallicken hör ihop med bossen Pushkin (Vladimir Kulich) som sätter in sin bästa problemlösare (Marton Csokas), men McCall visar sig vara en ytterst seg motståndare.
Å ena sidan är "The Equalizer" en hård och fräck actionfilm där Denzel Washington glänser som överjävlig pensionerad agent, vilket förstärks av ett läckert visuellt språk. Dessutom har filmen en minnesvärd skurk i Csokas välartikulerande ryss, som möjligen snuddar vid överspel men ändå klarar sig helskinnad i min åsikt.
Å andra sidan går det väldigt snabbt för filmen att gå från fräck till osmakligt brutal och överdriven. Det gottas väldigt mycket i blodiga avrättningar och bildvinklarna, musiken och klippningen blir bara fränare och fränare vilket gör att filmen får en viss 80-talskänsla. Underhållningsvåld att grisa i sig snask till med risk för att man blir lite lätt illamående till slut. Den två timmar långa filmen skulle gynnats av lite redigering under den väl utdragna och mörka slutstriden, men actionfans blir nog inte besvikna.
EXTRAMATERIALET
En rad kortare bakomfilmer tar upp lite olika saker, men i de flesta fallen handlar det om den sedvanliga kärleksströsslingen - i det här fallet över Denzel Washington, regissören Antoine Fuqua och Chloë Grace Moretz. I den sistnämndas fall handlar det lite extra mycket om den research hon behövde göra, bland annat via organisationen Children of the Night.
Sedan handlar det förstås en del om karaktären The Equalizer och dess historia, samt en hel del om fajtsekvenserna, hur de designades och vad för sorts träning Washington fick lägga ned tid på. Allt rundas av med ett lite komiskt inslag där bilder från filmen presenteras som en reklamfilm för Home Mart, byggvaruhuset där McCall jobbar. En liten irriterande detalj är att när det gäller textning på extramaterialet är det ingen text eller spansk text som gäller. Inte så användarvänligt...
Lyckligtvis finns det alla tänkbara textningar (nåja...) att slå på i det som kallas "Vengeance mode" där man kan se hela filmen med bakomfilmsavbrott där framför allt Washington och Fuqua kommenterar olika saker i filmen. Mest fokus är det på actionsekvenserna. I sin helhet är det här betydligt roligare att titta på än det övriga extramaterialet som är ganska trist och vanligt. Skönt nog går det ganska lätt att trycka sig fram till alla dessa avbrott i den vanliga filmen med fjärrkontrollen om man nu inte vill lägga två och en halvtimme på att se om filmen på detta vis.
Sedan handlar det förstås en del om karaktären The Equalizer och dess historia, samt en hel del om fajtsekvenserna, hur de designades och vad för sorts träning Washington fick lägga ned tid på. Allt rundas av med ett lite komiskt inslag där bilder från filmen presenteras som en reklamfilm för Home Mart, byggvaruhuset där McCall jobbar. En liten irriterande detalj är att när det gäller textning på extramaterialet är det ingen text eller spansk text som gäller. Inte så användarvänligt...
Lyckligtvis finns det alla tänkbara textningar (nåja...) att slå på i det som kallas "Vengeance mode" där man kan se hela filmen med bakomfilmsavbrott där framför allt Washington och Fuqua kommenterar olika saker i filmen. Mest fokus är det på actionsekvenserna. I sin helhet är det här betydligt roligare att titta på än det övriga extramaterialet som är ganska trist och vanligt. Skönt nog går det ganska lätt att trycka sig fram till alla dessa avbrott i den vanliga filmen med fjärrkontrollen om man nu inte vill lägga två och en halvtimme på att se om filmen på detta vis.
TRE SAKER
1. Duktiga Antoine Fuqua gjorde senast finfina actionfilmen "Olympus Has Fallen".
2. En uppföljare är under utveckling. Jag är inte så säker på att jag tycker att det behövs en till film, men med tanke på att filmen är baserad på en tv-serie är det inte så underligt ändå.
3. Jag ser fortfarande fram emot dagen då Marton Csokas paras ihop med Kevin Spacey i en film där de spelar bröder. De är så vansinnigt lika!
2. En uppföljare är under utveckling. Jag är inte så säker på att jag tycker att det behövs en till film, men med tanke på att filmen är baserad på en tv-serie är det inte så underligt ändå.
3. Jag ser fortfarande fram emot dagen då Marton Csokas paras ihop med Kevin Spacey i en film där de spelar bröder. De är så vansinnigt lika!
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA