Patriotisk katastroffilmsaction deluxe

Om man saknar känslan från de två första "Die Hard"-filmerna är "Olympus Has Fallen" filmen man ska se härnäst, för detta kunde varit en "Die Hard"-film. Här står en ensam hjälte mot en hel terroristorganisation i en isolerad plats. Fast hjälten är inte polis och heter John McClane utan han är en före detta secret service-agent och heter Mike Banning (Gerard Butler). Banning var tidigare en av president Ashers (Aaron Eckhart) närmaste män, men efter en stor tragedi lämnade han sitt uppdrag och sover numera bort dagarna vid ett skrivbord på finansdepartementet.

USA skakas ordentligt när en nordkoreansk terroristattack drabbar Washington. Först via ett militärflygplan som pepprar ned allt och alla, innan det klipper av toppen på Washingtonmonumentet innan det kraschlandar vid Vita huset. Sedan via en markattack där Vita huset övertas. Presidenten har enligt protokollet skyddats i en bunker, men även där har terroristerna nästlat sig in och håller honom gisslan. Vad terroristerna vill vet vi inte.

Representanthusets talman Trumbull (Morgan Freeman) blir tillförordnad president, och får oväntad hjälp från Banning som lyckats ta sig in i Vita huset och etablera kontakt. Det första uppdraget blir att lokalisera presidentens son innan terroristerna hittar honom, för det är nämligen uppenbart att de vill använda honom för att pressa presidenten på kärnvapenkoderna. Men terroristerna har inte räknat med Banning och vet inte vad han är kapabel till.

Givetvis fläskar "Olympus Has Fallen" till med extra allt och det är sannolikt den mest episka filmen inom den här smala genren. Det är otroligt mycket destruktion och ihjälskjutningar. Samtidigt gör omfånget att det faktiskt känns obehagligt i magen. Den här filmen görs tolv år efter attackerna mot World Trade Center och de flesta av oss minns nyhetssändningarna och känslorna som kom den dagen. "Olympus Has Fallen" lyckas väcka känslorna till liv igen och det blir faktiskt otrevligt på riktigt.

Men visst, det är en patriotisk actionfilm med extra hög katastrofkvot och det blir överdrivet och osannolikt, men lik förbannat en pulshöjande spänning. Jag vet ju att hjälten kommer att klara sitt uppdrag, men ändå sitter jag som på nålar under de två timmarna. Det är deluxeversionen av genren och garanterat underhållande på det morbida vis sådana här filmer brukar vara.

1. Filmen är regisserad av Antoine Fuqua som på meritlistan har filmer som "Training Day", "King Arthur", "Shooter" och "Brooklyn’s Finest" sedan tidigare.

2. Manuset är skrivet av det äkta paret Creighton Rothenberger och Katrin Benedikt som inte har något annat alls på meritlistan.

3. Nog är det lite komiskt ändå att den genomamerikanska hjälten i filmen spelas av en skotte...