Tre olika polisöden möts
FILMENAllt i den här filmen går ut på att tre helt skilda poliser ska hamna på samma plats under den sista halvtimmen av filmen. Betyder det att de föregående 105 minuterna är en utdragen transportsträcka? Nej, inte nödvändigtvis, men samtidigt kan jag inte låta bli att tänka så då slutet inte riktigt får en tillfredsställande upplösning.
Ethan Hawke spelar den katolska narkotikapolisen Sal Procida. Han har grova problem på hemmafronten. Med redan en handfull ungar i huset känns det komplicerat när hans fru (Lili Taylor) väntar tvillingar. Huset är alldeles för trångt och mögligt och Sal vill inget annat att skaffa ett större och ta hand om sin familj. Han har gång på gång lovat att det är på gång, och nu har han börjat roffa åt sig pengar från de narkotikatillslag hans avdelning gör. Även om det i sig betyder att han begår brott så gör han betydligt värre saker för att komma över pengarna. Hawke förvandlar karaktären till ett nervsammanbrott i snygg skinnjacka.
Don Cheadle spelar undercoverpolisen Clarence Butler som etablerat sig starkt hos de kriminella som Tango, en cool och smart lirare som bevisat sin lojalitet genom att sitta på kåken och nästan bli av med sitt liv. Undercoveruppdraget har pågått så länge nu att Butlers privata liv utplånats och han har tröttnat. Uppdraget är dock på väg mot sitt slut och det ställs högre krav på honom, men det tudelade livet har påverkat honom så att han inte riktigt kan gå med på kraven. Helst vill han bara avsluta allt och försvinna. Cheadle är mycket bra i sin roll.
Richard Gere är kanske mest intressant i filmen som den vanliga uniformspolisen Eddie Dugan. 22 år som polis har tagit ut sin rätt och med bara sju dagar kvar till pensioneringen är han totalt utbränd och inleder morgonen med att svepa lite whiskey och stoppa tjänstepistolen i munnen. Det påpekas att han inte har några meriter att skryta med och under sin sista vecka uppmanas han att ta med sig några rookies på deras första stapplande steg som poliser, vilket inte går så himla bra. Kanske har Dugan sparat den där minnesvärda insatsen till sist? Gere är trovärdig som veteranpolisen som verkligen tappat gnistan.
Generellt sett är "Brooklyn's Finest" en godkänd film, men samtidigt ger den för lite tillbaka för den investerade tiden. Upplägget känns lite gjort och i och med att upplösningen inte alls tillfredsställer mig så blir det sista intrycket lite avslaget. Vägen dit har dock sina stunder med en del karaktärsutveckling och tre personporträtt som är intressanta på sina sätt. Jag är som sagt lite kluven inför vad jag verkligen känner för filmen.
Ethan Hawke spelar den katolska narkotikapolisen Sal Procida. Han har grova problem på hemmafronten. Med redan en handfull ungar i huset känns det komplicerat när hans fru (Lili Taylor) väntar tvillingar. Huset är alldeles för trångt och mögligt och Sal vill inget annat att skaffa ett större och ta hand om sin familj. Han har gång på gång lovat att det är på gång, och nu har han börjat roffa åt sig pengar från de narkotikatillslag hans avdelning gör. Även om det i sig betyder att han begår brott så gör han betydligt värre saker för att komma över pengarna. Hawke förvandlar karaktären till ett nervsammanbrott i snygg skinnjacka.
Don Cheadle spelar undercoverpolisen Clarence Butler som etablerat sig starkt hos de kriminella som Tango, en cool och smart lirare som bevisat sin lojalitet genom att sitta på kåken och nästan bli av med sitt liv. Undercoveruppdraget har pågått så länge nu att Butlers privata liv utplånats och han har tröttnat. Uppdraget är dock på väg mot sitt slut och det ställs högre krav på honom, men det tudelade livet har påverkat honom så att han inte riktigt kan gå med på kraven. Helst vill han bara avsluta allt och försvinna. Cheadle är mycket bra i sin roll.
Richard Gere är kanske mest intressant i filmen som den vanliga uniformspolisen Eddie Dugan. 22 år som polis har tagit ut sin rätt och med bara sju dagar kvar till pensioneringen är han totalt utbränd och inleder morgonen med att svepa lite whiskey och stoppa tjänstepistolen i munnen. Det påpekas att han inte har några meriter att skryta med och under sin sista vecka uppmanas han att ta med sig några rookies på deras första stapplande steg som poliser, vilket inte går så himla bra. Kanske har Dugan sparat den där minnesvärda insatsen till sist? Gere är trovärdig som veteranpolisen som verkligen tappat gnistan.
Generellt sett är "Brooklyn's Finest" en godkänd film, men samtidigt ger den för lite tillbaka för den investerade tiden. Upplägget känns lite gjort och i och med att upplösningen inte alls tillfredsställer mig så blir det sista intrycket lite avslaget. Vägen dit har dock sina stunder med en del karaktärsutveckling och tre personporträtt som är intressanta på sina sätt. Jag är som sagt lite kluven inför vad jag verkligen känner för filmen.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Jag får stundtals lite "The Wire"-vibbar av filmen i och med att den både skildrar poliser och kriminella i detalj, samt att ett par skådespelare från "The Wire" är med, inte minst alls vår Omar - Michael K. Williams.
2. Wesley Snipes är det fjärde ansiktet på omslaget och han är en kriminell boss som Don Cheadles karaktär samarbetar med. Snipes är inte alls dum i rollen, som i och för sig är förhållandevis liten. Det var hans första bioroll på fem år.
3. Omslaget påpekar av regissören Antoine Fuqua även gjort "Training Day" och "Shooter", två filmer jag inte sett. Jag har inte sett någon av de 14 filmer Fuqua gjort.
2. Wesley Snipes är det fjärde ansiktet på omslaget och han är en kriminell boss som Don Cheadles karaktär samarbetar med. Snipes är inte alls dum i rollen, som i och för sig är förhållandevis liten. Det var hans första bioroll på fem år.
3. Omslaget påpekar av regissören Antoine Fuqua även gjort "Training Day" och "Shooter", två filmer jag inte sett. Jag har inte sett någon av de 14 filmer Fuqua gjort.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA