Spännande och ospännande samtidigt

"Valkyria" är den senaste i raden av filmatiseringar av det femtonde och sista tyskledda mordförsöket på Hitler. En konspiration av militärer och politiker som tröttnat på Hitlers ledarskap och stategier vilka helt utplånade den gamla bilden av Tyskland, smidde i hemlighet vad som skulle vara en vattentät plan för att ha kål på Hitler och snabbt ta över makten i Tyskland, något som kunde ha förändrat allt.

Men som ni vet lyckades inte denna kupp den 20 juli 1944 och Hitler fortsatte efter bästa förmåga i ungefär nio månader till. Eftersom detta är allmänt känt så blir filmen ganska ospännande att se, även om det självklart finns spännande moment där man i princip sitter och hoppas på att de ska klara av det.

Men även storyn om detta attentat är allmänt känd och filmatiserad många gånger. I vårt arkiv har vi två recenserade filmer redan, båda med den fantasilösa titeln "Attentatet mot Hitler" (en tysk film och en amerikansk film). Och här kommer alltså den tredje om exakt samma situation och huvudperson.

Överste Claus von Stauffenberg (Tom Cruise) är drivande i mordplotten, men han var samtidigt sen in i konspirationen. När filmen inleds är han stationerad i Nordafrika och skriver i sin journal om hur Hitlers agenda skadar Tyskland. Men så kommer ett oväntat luftangrepp och Stauffenberg skadas allvarligt. Högerhanden och vänster öga ryker och han placeras i Berlin där han snabbt bjuds in i hemlighetsmakeriet. Stauffenberg får sedan en tjänst som stabbchef för arméreserven vilket gör att han kommer Hitler väldigt nära, nära nog att göra ett attentat som ett första led att återta makten.

Det andra ledet är "Operation Valkyria" som är Hitlers plan för arméreserven i händelse av en civil attack. Stauffenberg kommer underfund med att den kan användas på ett sätt som gynnar konspirationen och skriver om planen. Alla pusselbitarna är på plats, men så gäller det att få ihop dem också.

"Valkyria" - regisserad av Bryan Singer - är en väldigt välgjord film. Bara en sådan liten detalj som att alla papper som skrivs i filmen är skrivna på tyska ger den ytterligare ett lager av genuinitet, något som förstärks av alla miljöer och det dämpade fotot. Däremot är det lite si och så med vilka karaktärer som har en tysk brytning eller inte...

Det är stabilt skådespel överlag med Tom Cruise i självklart fokus, men filmen rymmer många kända ansikten som Tom Wilkinson, Bill Nighy, Kenneth Branagh, Terence Stamp, Bernard Hill och självaste Eddie Izzard.

I och med att vi kommer in i konspirationen i samband med Stauffenberg så får väldigt dåligt med historik till den samma. Vi får inledningsvis se ett misslyckat attentat lett av Kenneth Branaghs karaktär, men det är också allt. Motiven känns också lite luddiga (om än solklara i själva verket) och vi något tillfälle tisslar konspirationen om att det finns en risk att folk i framtiden kommer att prata om "nazisternas Tyskland", vilket känns som en liten efterkonstruktion. Jag kan inte tänka mig att man talade i sådana banor, utan att det är något som klämts in för att ge lite mer sympatier till karaktärerna i och med att Tyskland länge släpat på nazioket.

Trots en ganska omfattande plott upplever jag dock filmen som lite seg och den är ärligt talat inte så bra som jag hade hoppats på. Det är alltid svårt att skapa spänning när man vet hur det går, och den här gången är det bara stundtals som filmen blir spännande.

Utgåvan bjuder på dubbla kommentarspår med Tom Cruise, Bryan Singer, manusförfattare och producenter. Vidare finns en kort bakomfilm som bevisar hur genuint gjord filmen är, med inspelningar på några av de platser där händelserna ägde rum i verkligheten och skådespelare som verkligen ser ut som de personer de gestaltar. Lustigt nog lägger manusförfattaren och producenten Christopher McQuarrie fram det som att den här storyn aldrig filmats förut, och så är ju verkligen inte fallet.

Sedan kommer en längre, och helt fristående från filmen, dokumentär om 20 juli-konspirationen. Här får man faktiskt den grundläggande bakgrundshistoria som jag saknade i filmen samt en genomgång av händelserna och dess efterspel. Dokumentären är fylld av arkivbilder och färska intervjuer med släktingar till konspiratörerna. Mycket intressant och ett bra komplement till filmen.

I förpackningen finns även en digital kopia på en egen skiva.

1. Givetvis är Hitler med i filmen, här gestaltad av David Bamber. Bamber har blivit väldigt lik diktatorn och spelar honom på ett kusligt sätt. Man känner hur det strålar ondska från figuren, trots att Bamber gör honom på ett ganska nedtonat sätt.

2. Med amputerad hand och piratlapp över ögat ser Stauffenberg ut som rena karikatyren, men det var så han såg ut. Man har dessutom lyckats väldigt bra med specialeffekterna när de gäller de förlorade lemmarna.

3. Den verklige Stauffenbergs barnbarn gör en roll i filmen. Hans mamma låg dock i fru Stauffenbergs mage under tiden för attentatet.

ANDERS JAKOBSON (2009-06-14)