Handlingar och konsekvenser
FILMENJag tänkte inleda recensionen genom att prata om filmens trailer. Den är lite lurig. När jag såg den för första gången tänkte jag att "The Box" var ett intressant stilbrott för filmmakaren Richard Kelly. Han hade gjort en förhållandevis rak adaption av en gammal novell av Richard Matheson, som uppföljning till sina två, minst sagt skruvade filmer "Donnie Darko" och "Southland Tales".
Nåja, så enkelt var det inte. Under filmens andra hälft, där Kelly med egen penna kompletterat storyn med en sorts förklaring till vad som sker känner vi igen honom. David Lynch-artade sekvenser fogas ihop med övernaturliga händelser och det är inte helt lätt att hänga med i svängarna.
Filmen utspelar sig 1976 och handlar om en i princip helt vanlig familj - Norma (Cameron Diaz), Arthur (James Marsden) och deras son Walter (Sam Oz Stone). En tidig morgon ringer det på dörren och när de öppnar finns det bara en fint inslagen låda där. I lådan finns en knapp och en lapp om att de kommer att bli kontaktade av en "Mr Steward" (Frank Langella) senare. Mycket riktigt händer detta och Mr Steward informerar om att de har två möjligheter: 1) att trycka på knappen och få en miljon för besväret, med konsekvensen att någon de inte känner dör eller 2) inte göra något alls. De har 24 timmar på sig.
Efter att ha grubblat så kan alla räkna ut hur det går, men vad vi sedan får se är konsekvenserna av dessa handlingar. Så enkelt blir man inte av med Mr Steward och familjens tillvaro förändras drastiskt och blir allt mer mystisk.
Från att ha inletts som lite seg blir filmen enormt skum och troligtvis kommer många tittare att ge upp den när filmen går in i sin andra fas. Är man inte van vid Kellys sätt att berätta filmer kan det nog kännas smått hopplöst att ens orka hänga med.
Jag gillar hans stil och vet att hans filmer kräver rätt mycket av tittaren, inte minst upprepade tittar, men jag är inte alls säker på att jag kommer att återvända så värst ofta till "The Box". Den har klart sina poänger - Frank Langella är utmärkt som den mystiska Mr Steward med halva ansiktet bortbränt av en blixt (!) och även James Marsden är bra i sin roll (medan Cameron Diaz känns blek och tråkig). Vana Kelly-fans kommer även att notera den alltid återkommande Holmes Osborne i en mindre roll.
Jag gillar även den paranoida stämning som dyker upp en bit in i filmen när folk runt omkring paret börjar bete sig oerhört märkligt. Det är effektiva scener som känns väldigt mardrömslika.
Det slår mig hur många likheter det finns med David Lynchs "Lost Highway" - mystiska gåvor, en oerhört skum "skurk" som aldrig släpper taget med kusliga telefonsamtal och så vidare. Kelly kanske har inspirerats av Lynch när han berättat likartade scener.
En film att bearbeta och smälta hur som helst.
Nåja, så enkelt var det inte. Under filmens andra hälft, där Kelly med egen penna kompletterat storyn med en sorts förklaring till vad som sker känner vi igen honom. David Lynch-artade sekvenser fogas ihop med övernaturliga händelser och det är inte helt lätt att hänga med i svängarna.
Filmen utspelar sig 1976 och handlar om en i princip helt vanlig familj - Norma (Cameron Diaz), Arthur (James Marsden) och deras son Walter (Sam Oz Stone). En tidig morgon ringer det på dörren och när de öppnar finns det bara en fint inslagen låda där. I lådan finns en knapp och en lapp om att de kommer att bli kontaktade av en "Mr Steward" (Frank Langella) senare. Mycket riktigt händer detta och Mr Steward informerar om att de har två möjligheter: 1) att trycka på knappen och få en miljon för besväret, med konsekvensen att någon de inte känner dör eller 2) inte göra något alls. De har 24 timmar på sig.
Efter att ha grubblat så kan alla räkna ut hur det går, men vad vi sedan får se är konsekvenserna av dessa handlingar. Så enkelt blir man inte av med Mr Steward och familjens tillvaro förändras drastiskt och blir allt mer mystisk.
Från att ha inletts som lite seg blir filmen enormt skum och troligtvis kommer många tittare att ge upp den när filmen går in i sin andra fas. Är man inte van vid Kellys sätt att berätta filmer kan det nog kännas smått hopplöst att ens orka hänga med.
Jag gillar hans stil och vet att hans filmer kräver rätt mycket av tittaren, inte minst upprepade tittar, men jag är inte alls säker på att jag kommer att återvända så värst ofta till "The Box". Den har klart sina poänger - Frank Langella är utmärkt som den mystiska Mr Steward med halva ansiktet bortbränt av en blixt (!) och även James Marsden är bra i sin roll (medan Cameron Diaz känns blek och tråkig). Vana Kelly-fans kommer även att notera den alltid återkommande Holmes Osborne i en mindre roll.
Jag gillar även den paranoida stämning som dyker upp en bit in i filmen när folk runt omkring paret börjar bete sig oerhört märkligt. Det är effektiva scener som känns väldigt mardrömslika.
Det slår mig hur många likheter det finns med David Lynchs "Lost Highway" - mystiska gåvor, en oerhört skum "skurk" som aldrig släpper taget med kusliga telefonsamtal och så vidare. Kelly kanske har inspirerats av Lynch när han berättat likartade scener.
En film att bearbeta och smälta hur som helst.
EXTRAMATERIALET
Ingenting. På den amerikanska blu-ray:en finns det dock lite som jag gärna hade sett att det hade kommit med hit:
• Commentary by director Richard Kelly
• The Box: Grounded in Reality: How family experiences helped director Kelly expand the short story for the screen
• Music video prequels
• Visual effects revealed
• Richard Matheson: In His Own Words: An intimate interview with a sci-fi legend
"Music video prequels" finns att se i bra kvalitet på youaretheexperience.com
• Commentary by director Richard Kelly
• The Box: Grounded in Reality: How family experiences helped director Kelly expand the short story for the screen
• Music video prequels
• Visual effects revealed
• Richard Matheson: In His Own Words: An intimate interview with a sci-fi legend
"Music video prequels" finns att se i bra kvalitet på youaretheexperience.com
TRE SAKER
1. Originalnovellen heter "Button, button" och publicerades 1970. Den filmades som ett avsnitt i "Twilight Zone" 1986. Richard Matheson var missnöjd över det nya slut som filmatiseringen hade fått och fick sitt namn ersatt med en pseudonym i filmens credits. Dock är det "Twilight Zone"-versionen som ligger till grund för Kellys adaption.
2. Matheson är en aktad sci-fi/skräckförfattare som kanske är mest känd för "I am Legend" som filmats ett otal gånger.
3. Filmen innehåller en del specialeffekter som jag generellt sett inte tycker håller måttet, men inom ramen för filmens surrealism så funkar de rätt bra i alla fall.
2. Matheson är en aktad sci-fi/skräckförfattare som kanske är mest känd för "I am Legend" som filmats ett otal gånger.
3. Filmen innehåller en del specialeffekter som jag generellt sett inte tycker håller måttet, men inom ramen för filmens surrealism så funkar de rätt bra i alla fall.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA