Blod, bröst och monster

"Blod, bröst och monster", så marknadsför man filmen "Piranha 3D" fast man gör det på en blandning av svenska och engelska "Ett frosseri i blood, breasts and beasts!" och säga vad man vill om filmen men när man påstår detta ljuger man i alla fall inte. Blod finns det gott om i filmen. Lika så bröst och monster. Monster i form av de fornhistoriska pirayor som smiter ut i en stor sjö när en spricka i marken öppnar vägen in till den undervattensjö de levt i sedan dinosaurierna vandrade på jorden. Fram tills nu har de fått äta varandra men nu släpps de ut och turligt nog för dem gör de det samtidigt som sommarlovet börjar och sjön fylls av berusade och nakna ungdomar. Det är här brösten kommer in för tydligen blir alla tjejer otroligt sugna på att ta av sig på överkroppen och hoppa runt när skolan tar slut.

Samtidigt som stadens polischef försöker hålla ordning på alla galna ungdomar, utreda en olycka som skett i sjön samt kontrollera eventuellt utsläpp i densamma, följer hennes son med en filmare och några lättklädda tjejer ut på en båt för att göra erotiska filmer. Egentligen skulle han vara hemma och passa sina småsyskon men vem orkar med det när chansen att umgås med halvnakna tjejer står på spel?

När "Piranha 3D" gick upp på bio gjorde den det i 3D och även om den utgåva jag sett inte alls är i 3D går det inte att undvika att notera att filmen är gjord för 3D. Det finns väldigt många scener där fiskar, bröst eller andra saker hoppar ut mot en. Dessa faller rätt platt när det inte är i 3D men det finns där och man märker av det. Nu gör just detta varken till eller från för filmen. "Piranha 3D" är en rätt usel film och precis som man valt att skriva på omslaget är det en blandning av skräck och komedi. Tyvärr känns komedin mest som att den finns där för att man misslyckats med skräcken.

Sen har man för säkerhets skull också lagt in en massa halvnakna tjejer som ska rädda situationen om man nu misslyckas med både att skrämmas och roa vilket man ofta gör. Men tyvärr kan inte ens de största brösten rädda filmen. Handlingen känns alldeles banal. Man har tagit en hel del från "Jaws" när det gäller undervattensscener och bensprattel under ytan. Det smygs och man vill få oss att tro att det när som helst ska komma en piraya och ta sig en mumsbit. Till detta har man lagt till en smått galen erotikfilmsfilmare (spelad av Jerry O'Connell som en del säkert känner igen från "Stand by me"). Han är dock ordentligt överdriven och mest en karikatyr över den typen av karaktärer.

Det underliga med "Piranha 3D" är dock inte allt blod, alla nakna bröst eller de rätt dåligt datoranimerade fiskarna. Det underliga är att man fått skådespelare som Richard Dreyfus, Ving Rhames, Elisabeht Shue, Christopher Lloyd och tidigare nämnda Jerry O'Connell att vara med i den. Alla ställer de upp och även om de nu inte har några superkarriärer kan jag inte riktigt förstå varför. Hur som helst, i stort är "Piranha 3D" en rätt dålig film. Det finns tillfällen då man hoppar till och det är alltid glädjande och det finns en del scener som är blodiga på ett bra sätt men i stort ser även specialeffekterna rätt platta ut. Kanske hade det varit bättre att lägga pengarna på manus, specialeffekter och skräck i stället för blod, bröst och monster?

När det gäller extramaterialet har man verkligen inte sparat på krutet. Hela två timmar och femton minuter extramaterial bjuds det på. Det är en del borttagna scener och storyboards men framförallt är det en massa smådokumentärer om hur filmen gjordes. Allt från musiken till specialeffekterna, skådespelarna till sjön där man spelade in filmen. Och just de som handlar om specialeffekterna och datoranimeringarna är riktigt intressanta. Nu blev ju långt ifrån allt bra i den färdiga filmen med det är ändå riktigt kul att se hur man gjorde när man skapade specialeffekterna.

1. Tydligen är det en uppföljare på gång. Den har fått titeln "Piranha 3DD" och om DD står för BH storleken på tjejerna i filmen eller något annat låter jag vara osagt.

2. Detta ska tydligen vara en remake av "Piraya" från 1978.

3. Eli Roth har en liten roll i filmen.