Retro det förslår

För oss som var med under 80- och 90-talet när Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger och Bruce Willis regerade på vita duken är "The Expandables" en skön återblick till denna svunna tid. En tid då hjältarna klev in med vapen som var större än dem själva och sköt med dem utan att visa med en min att det finns något som heter rekyl. Det var tiden då ingen behövde ladda om ett vapen eller vara rädd för att bli dödligt sårad i en eldstrid (om man var en av de goda vill säga). Det är till detta Stallone tar oss med i "The Expandables" och man kan inte annat än gilla det. Det kräver visserligen att man går in med rätt inställning. Väntar man sig något trovärdigt och seriöst är man fel ute, men vill man ha 100 minuter ren action är "The Expandables" helt rätt.

Stallone (som för övrigt skrivit manus och regisserat filmen) spelar Barney Ross, ledare för en grupp legoknektar. I gruppen ingår även Lee Christmas (Jason Statham), Ying Yang (Jet Li), Gunner Jensen (Dolph Lundgren), Toll Road (Randy Couture) och Tool (Mickey Rourke). När de får i uppdrag (av Bruce Willis i rollen som den mystiske Mr. Church) att störta en sydamerikansk diktator (spelad av David Zayas som de flesta säkert känner igen från "Dexter") blir Ross känslomässigt inblandad. Diktatorns dotter är nämligen deras kontakt på ön och lite överraskande vill hon inget hellre än att omkullkasta pappans planer.

Som diktatorns amerikanska kontakter ser vi James Munroe (Eric Roberts) och Paine (Steve Austin). Austin har vi tidigare sett som wrestler i WWE men nu har han bytt bana och blivit skådespelare. Och han klarar sig faktiskt rätt bra. Det gör resten också för den delen och "The Expandables" känns faktiskt som den skulle kunna vara från tidigt 90-tal, men naturligtvis mer modern. Stilen på filmen är dock densamma. Så, med andra ord, gillade man dessa herrars filmer från 80- och 90-talet kan det inte bli fel med denna. Då är det bara att luta sig tillbaka och njuta av vad de har att erbjuda.

Extramaterialet har man (förutom ett kommentarspår) lagt på en egen disk och det vi bjuds på här allt från dokumentärer om hur filmen spelades in, intervjuer med Stallone, Roberts och Lundgren från en dansk TV-kanal, borttagna scener, misslyckade scener samt en presskonferens från Comic Con. Den röda tråden i allt detta är att det verkar som om alla inblandade hade riktigt kul när man spelade in filmen. Ingen verkar ha tvekat till att tacka ja när Stallone ringde. Det känns som om man gjort filmen mer för att ha kul än som ett jobb.

Vi får även chansen att se filmen på ett sätt där vi under filmens gång får höra och se de inblandade berätta om hur filmen spelades in. Ett både intressant och kul sätt att se filmen även om man kanske inte ser den så första gången.

1. Stallone har lyckats med det omöjliga. Han har lyckats locka tillbaka Arnold Schwarzenegger till vita duken. Något denne deklarerat att han var klar med. I en och samma scen får vi nu därför se Stallone, Willis och Schwarzenegger. Perfekt för filmen.

2. Som sagt innehåller filmen många kända namn, men fler fanns med under filmens gång. Ingen av dem kunde dock, av en eller annan anledning, delta i filmen. De som nämnts är Jean-Claude Van Damme, Wesley Snipes, Forest Whitaker, 50 Cent, Ben Kingsley, Steven Seagal och Kurt Russell.

3. I Tyskland dubbar man ju som bekant filmer och nu föll det sig inte bättre än att både Sylvester Stallone och Arnold Schwarzenegger har samma dubbare (Thomas Danneberg) vilket gjorde att han fick prata med sig själv i den scenen där båda är med. Ytterligare en anledning till att inte dubba eller?

HANS-ÅKE LILJA (2010-12-03)