Fasen, vad bra och tragiskt!

"Mig äger ingen" är en riktigt stark film om Lisa och hennes alkoholiserade pappa Hasse. Lisas mamma lämnar familjen för en annan man och Lisa och Hasse står nu ensamma. Och då filmen utspelar sig på 70-talet är det mamman som skött det mesta i hemmet medan Hasse jobbat. När Hasse för första gången ska lämna Lisa på dagis vet han inte ens var det ligger. Men de har ändå ett, för det mesta, riktigt bra förhållande, Lisa och Hasse. Lisa ser Hasse som sin idol och till en början kan han inte göra något fel. Men det ändrar sig när hon blir äldre.

Det är dessa små ljusglimtar i deras förhållande till varandra som är filmens ljuspunkter. I övrigt är den riktigt dyster. Hasse köper öl till sig själv men ber Lisa vänta med att äta tills de kommer hem för att han inte har råd med både mat och öl. De har otroligt dåligt med pengar, mycket på grund av att Hasse super upp det mesta. De har inte ens handdukar på toaletten och när Lisa har med sig en kompis hem som påpekar det säger hon att kompisen kan torka sig på hennes tröja. Helt utan att skämmas. Det är så de gör. Som sagt, nattsvart och otroligt deprimerade och man kan inte låta bli att bli förbannad på Hasse.

Men samtidigt känner man inte den minsta sympati för Lisas mamma som lämnar familjen. Jag kan förstå att hon gör det men inte sättet hon gör det på. En dag drar hon bara. Naturligtvis ligger det annat bakom med det vet inte Lisa om. För henne ser det ut som om mamman bara bestämmer sig för att dra en dag och det har jag svårt för. Samma sak när hon berättar att hon är gravid. Bara rakt ut och inte inlindat det minsta. Hon känns väldigt kall och jag känner inte det minsta med henne.

Mikael Persbrandt är underbar i rollen som Hasse och även de tre tjejerna som spelar Lisa (under tre olika åldrar) gör strålande insatser. Dessutom har man verkligen fått filmen att kännas som om den utspelar sig på 70-talet och man har fått till ett väldigt bra slut. Inte den där typen av slut som finns i amerikanska filmer där allt ordnar sig, men heller inte ett totalt nattsvart slut. Allt detta gör "Mig äger ingen" till en av 2014 års bästa filmer.

1. Ida Engvoll, Ping Mon H. Wallén och Saga Samuelsson spelar Lisa.

2. Filmen bygger på en bok av Åsa Linderborg.

3. Är det någon mer än jag som känner igen de där plasthållarna som man satte mjölkpaketen i?