Hur en kriminell bana startade
FILMENDet här är inte en berättelse om tomtar och troll utan om den kvinna som suttit längst tid i svenska fängelser. I superhjältefilmer pratar man ofta om origin story, där man får veta hur Batman blev Batman till exempel. Det här är Lillemor Östlins origin story, om hur hennes kriminella bana startade.
Vera Vitali gestaltar Lillemor i den här tvådelade tv-filmen på ungefär tre timmar. Filmen tar sin början under 60-talet. Lillemor sitter och kopplar samtal på Televerket och kommer på kvällarna hem till två döttrar och en oduglig man (Erik Johansson) som inte riktigt fixar att hålla tag i sin ekonomi. De ligger tre månader efter med hyran och när hyresvärden hotar med vräkning ser Lillemor sig tvungen att prostituera sig. Och därmed startar hennes kriminella bana.
Det ena leder till det andra. Lillemor värvas på en nattklubb ledd av den suspekta Kungen (David Dencik) till att ingå i hans stall av lyxprostituerade, där en annan är den inte helt okända Doris Hopp (Sofia Ledarp). Hon börjar även med lite olika bedrägerikupper och samtidigt har hon sin generösa återkommande kund Lennart Geijer (Göran Ragnerstam) som ser till att ekonomin tryggas. Resultatet blir dock att Lillemor sparkas från sitt vanliga jobb och tappar kontakten med sin familj. Hon har klivit in i en ond cirkel som rullar på allt snabbare.
Det känns som vi kommit fram till en tid då svenska film- och tv-produktioner klarar av att skildra forna tider på ett helt korrekt sätt. "Hinsehäxan" känns 60- och 70-talsrealistisk där man lyckats hitta både miljöer och rekvisita som känns äkta. I bland blandas de nytagna bilderna upp med arkivmaterial, oftast för att få med miljöer som i dag inte ser likadana ut. Ur den synvinkeln är miniserien mycket välgjord.
Det är den för övrigt i sin helhet också. Det är en stabil filmatisering med trovärdiga och starka gestaltningar. Jag vet för lite om den verkliga Lillemor Östlin och hennes historia för att avgöra om filmatiseringen skildrar verkligheten på ett korrekt sätt, men som ett tv-drama finns det ingenting att klaga på.
Vera Vitali gestaltar Lillemor i den här tvådelade tv-filmen på ungefär tre timmar. Filmen tar sin början under 60-talet. Lillemor sitter och kopplar samtal på Televerket och kommer på kvällarna hem till två döttrar och en oduglig man (Erik Johansson) som inte riktigt fixar att hålla tag i sin ekonomi. De ligger tre månader efter med hyran och när hyresvärden hotar med vräkning ser Lillemor sig tvungen att prostituera sig. Och därmed startar hennes kriminella bana.
Det ena leder till det andra. Lillemor värvas på en nattklubb ledd av den suspekta Kungen (David Dencik) till att ingå i hans stall av lyxprostituerade, där en annan är den inte helt okända Doris Hopp (Sofia Ledarp). Hon börjar även med lite olika bedrägerikupper och samtidigt har hon sin generösa återkommande kund Lennart Geijer (Göran Ragnerstam) som ser till att ekonomin tryggas. Resultatet blir dock att Lillemor sparkas från sitt vanliga jobb och tappar kontakten med sin familj. Hon har klivit in i en ond cirkel som rullar på allt snabbare.
Det känns som vi kommit fram till en tid då svenska film- och tv-produktioner klarar av att skildra forna tider på ett helt korrekt sätt. "Hinsehäxan" känns 60- och 70-talsrealistisk där man lyckats hitta både miljöer och rekvisita som känns äkta. I bland blandas de nytagna bilderna upp med arkivmaterial, oftast för att få med miljöer som i dag inte ser likadana ut. Ur den synvinkeln är miniserien mycket välgjord.
Det är den för övrigt i sin helhet också. Det är en stabil filmatisering med trovärdiga och starka gestaltningar. Jag vet för lite om den verkliga Lillemor Östlin och hennes historia för att avgöra om filmatiseringen skildrar verkligheten på ett korrekt sätt, men som ett tv-drama finns det ingenting att klaga på.
EXTRAMATERIALET
Inget.
TRE SAKER
1. Lillemors mamma spelas av Maria Kulle och hon och Vera Vitali är faktiskt ganska lika varandra.
2. Doris Hopp blev sedermera den ökända "Bordellmamman", som har en betydligt större plats i den omtalade "Call Girl". Där heter karaktären dock Dagmar Glans och spelas av Pernilla August.
3. Trots att filmen utspelar sig i Stockholm är den till större delen inspelad i Göteborg.
2. Doris Hopp blev sedermera den ökända "Bordellmamman", som har en betydligt större plats i den omtalade "Call Girl". Där heter karaktären dock Dagmar Glans och spelas av Pernilla August.
3. Trots att filmen utspelar sig i Stockholm är den till större delen inspelad i Göteborg.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA