Ett praktfiasko trots bra förutsättningar
FILMENJo Nesbø är av Norges mest kända deckarförfattare vars böcker översatts till ett 40-tal språk. Häromåret filmades den fristående "Huvudjägarna", men Nesbøs författarskap handlar mycket om polisen Harry Hole. Tidigare har Nesbø sagt att han inte ville att bokserien skulle filmas innan den var helt färdigskriven, men gav med sig när produktionsbolaget Working Title lockade med Martin Scorsese som regissör. Nu blev emellertid Scorsese endast exekutiv producent till filmen och Tomas Alfredson klev sent omsider in i regissörsstolen och "The Snowman" gjordes. Filmen baseras på "Snömannen" som inte är den första romanen om Harry Hole utan den sjunde.
Det ska sägas direkt att "The Snowman" faktiskt är en usel thriller. En klumpigt berättad deckare som har otroligt mycket kompetent folk både bakom och framför kameran men som inte får till det. Jag har svårt att sätta fingret på vad exakt som känns fel men det är bara ingen bra film helt enkelt.
När vi inledningsvis möter Harry Hole (Michael Fassbender) är han en förmodat duktig polisman som uppenbarligen har personliga problem vars karaktär vi inte får grepp om. Det har kanske framgått av de sex föregående böckerna men som nytillkommen tittare får jag bara gissa mig fram till hur det ligger till - jag har inte läst någon av Nesbøs böcker. Det går så där och i stället känns Hole som en typisk karikatyr av en svår polis. Trist.
Lagom till när Hole masar sig tillbaka till jobbet får han en ny kollega, Katrine Bratt (Rebecca Ferguson) och några fall där kvinnor försvunnit att suga tag i. Lustigt nog har den troliga förövaren meddelat sitt brott till Hole brevledes innan han begick det och Katrine har med sig äldre fall av samma sort, och har dessutom personliga skäl att jaga efter denna brottsling som verkar agera när snön faller och lämnar efter sig en olycklig snögubbe.
I filmens prolog har vi redan träffat brottslingen som barn i en tillbakablick där denne blev vittne till sin mammas (Sofia Helin) självmord efter en obehaglig incident med barnets farbror (Peter Dalle). I modern tid är det ganska enkelt att logiskt lista ut vem han är som vuxen även om det avslöjas sent i filmen.
Filmen är inspelad i Oslo och andra delar av Norge vilket i sig bidrar till en trevlig vintermiljö, förutom när det är uppenbart är datagjorda bakgrunder, men så vitt jag kan se är det inga norska skådespelare i några bärande roller. Det förvånar mig, speciellt som det i stället finns en massa svenska skådespelare i förarsätet. Utöver Ferguson, Helin och Dalle kan vi även se Jonas Karlsson och David Dencik i stora roller. Sen är det en rad internationella stjärnor som Charlotte Gainsbourg, J.K. Simmons, Val Kilmer, Toby Jones, James D'Arcy och Chloë Sevigny i både större och mindre roller. Som sagt: gott om kompetent folk framför kameran, men det hjälper inte.
Jag känner mig besviken på filmen, och då är jag inte en läsare av böckerna. De måste tycka ännu sämre om den, och Working Title hade säkert hoppats på att få dra igång en återkommande filmserie eftersom det finns många böcker att filma, men det här skräpet vill väl ingen vettig människa se mer av? Trist på så bra förutsättningar.
Det ska sägas direkt att "The Snowman" faktiskt är en usel thriller. En klumpigt berättad deckare som har otroligt mycket kompetent folk både bakom och framför kameran men som inte får till det. Jag har svårt att sätta fingret på vad exakt som känns fel men det är bara ingen bra film helt enkelt.
När vi inledningsvis möter Harry Hole (Michael Fassbender) är han en förmodat duktig polisman som uppenbarligen har personliga problem vars karaktär vi inte får grepp om. Det har kanske framgått av de sex föregående böckerna men som nytillkommen tittare får jag bara gissa mig fram till hur det ligger till - jag har inte läst någon av Nesbøs böcker. Det går så där och i stället känns Hole som en typisk karikatyr av en svår polis. Trist.
Lagom till när Hole masar sig tillbaka till jobbet får han en ny kollega, Katrine Bratt (Rebecca Ferguson) och några fall där kvinnor försvunnit att suga tag i. Lustigt nog har den troliga förövaren meddelat sitt brott till Hole brevledes innan han begick det och Katrine har med sig äldre fall av samma sort, och har dessutom personliga skäl att jaga efter denna brottsling som verkar agera när snön faller och lämnar efter sig en olycklig snögubbe.
I filmens prolog har vi redan träffat brottslingen som barn i en tillbakablick där denne blev vittne till sin mammas (Sofia Helin) självmord efter en obehaglig incident med barnets farbror (Peter Dalle). I modern tid är det ganska enkelt att logiskt lista ut vem han är som vuxen även om det avslöjas sent i filmen.
Filmen är inspelad i Oslo och andra delar av Norge vilket i sig bidrar till en trevlig vintermiljö, förutom när det är uppenbart är datagjorda bakgrunder, men så vitt jag kan se är det inga norska skådespelare i några bärande roller. Det förvånar mig, speciellt som det i stället finns en massa svenska skådespelare i förarsätet. Utöver Ferguson, Helin och Dalle kan vi även se Jonas Karlsson och David Dencik i stora roller. Sen är det en rad internationella stjärnor som Charlotte Gainsbourg, J.K. Simmons, Val Kilmer, Toby Jones, James D'Arcy och Chloë Sevigny i både större och mindre roller. Som sagt: gott om kompetent folk framför kameran, men det hjälper inte.
Jag känner mig besviken på filmen, och då är jag inte en läsare av böckerna. De måste tycka ännu sämre om den, och Working Title hade säkert hoppats på att få dra igång en återkommande filmserie eftersom det finns många böcker att filma, men det här skräpet vill väl ingen vettig människa se mer av? Trist på så bra förutsättningar.
EXTRAMATERIALET
Vanligtvis brukar jag skruva på mig åt extramaterialsinslag av typen "å det är så HÄRLIGT att jobba med den och den som är så FANTASTISK och som jag ALLTID velat jobba med", som det första inslaget "Cast of Characters" är på denna skiva, men samtidigt är det ju inget fel på folket i filmen. Så jag tittar och önskar att filmen vore så bra som de säger.
Jo Nesbø är sedan med lite och berättar om hur han kom på Harry Hole (och här är enda stället på skivan där efternamnet uttalas "Hoo-le" som det ska). Kul. Filmens mördare (som jag givetvis inte berättar vem det är) får berätta om sig själv i ett inslag, innan vi landar i ett om de norska miljöerna i filmen. Trevligt att se. Sen avslutas hela rasket med en onödigt kort och därmed snopet ofullständig titt på filmens inledningssekvens. Varför så snålt?
Jo Nesbø är sedan med lite och berättar om hur han kom på Harry Hole (och här är enda stället på skivan där efternamnet uttalas "Hoo-le" som det ska). Kul. Filmens mördare (som jag givetvis inte berättar vem det är) får berätta om sig själv i ett inslag, innan vi landar i ett om de norska miljöerna i filmen. Trevligt att se. Sen avslutas hela rasket med en onödigt kort och därmed snopet ofullständig titt på filmens inledningssekvens. Varför så snålt?
TRE SAKER
1. Björn Skifs svängiga "Härligt, härligt men farligt, farligt" spelas i en scen. Inte ens musikmässigt kunde norrmännen undvika det svenska.
2. Texten på omslaget "Soon the first snow will fall, and the hunt for a killer begins." stämmer inte. I filmen pratas det om att kidnapparen/mördaren agerar när snön faller, inte när den första snön faller. En viss skillnad, speciellt som filmens Oslo är helt snötäckt i varenda ruta.
3. ...vilket även får mig att ifrågasätta Harry Holes luftiga klädsel. En riktig norsk polisman klär sig nog rejält - filmens Hole springer runt utan mössa, vantar och halsduk med öppen jacka, förutom i en kritisk scen där han i stället tar av sig jackan och rusar ut i snön. Logiken i det?
2. Texten på omslaget "Soon the first snow will fall, and the hunt for a killer begins." stämmer inte. I filmen pratas det om att kidnapparen/mördaren agerar när snön faller, inte när den första snön faller. En viss skillnad, speciellt som filmens Oslo är helt snötäckt i varenda ruta.
3. ...vilket även får mig att ifrågasätta Harry Holes luftiga klädsel. En riktig norsk polisman klär sig nog rejält - filmens Hole springer runt utan mössa, vantar och halsduk med öppen jacka, förutom i en kritisk scen där han i stället tar av sig jackan och rusar ut i snön. Logiken i det?
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA