Usel titel bra och charmig film

Tänk er den första säsongen av "Sex and the City" korsat med någon av Richard Curtis romantiska komedier, så blir det "Dumpa honom" till slut. En stor rollista, lite av en multiplot och inslag av folk som pratar in i kameran, samt kärlek, kärlek, kärlek. Kärlek som inte kommer någonstans, kärlek som kört fast, och kärlek som kanske behöver en omväg för att hitta rätt.

Man har verkligen fått med det mest i den här filmen. Tjejer som letar efter den rätta, för att bara sitta och vaka vid telefonen eller kolla alla sociala nätverk och mailkonton både hemma och på jobbet efter ett livstecken. Eller paret som varit tillsammans länge och där hon vill gifta sig medan han tycker att de har de bra som de har det. Eller paret som gifte sig tidigt men som kanske inte är helt lyckliga för det, speciellt som han är attraherad av en annan kvinna. Eller killen som gång på gång återvänder till något sorts pseudoförhållande med en kvinna som egentligen bara leker med honom. Eller killen som utsett sig till expert på hur killar agerar och vet hemligheten bakom alla signaler, gester och uttryck, men samtidigt kanske inte riktigt vet hur han själv ska hantera sina egna känslor.

Där är "Dumpa honom" i ett nötskal. Lite komplicerad till en början, men alla historier flätas snyggt samman till en romantisk väv som man kanske inte gapskrattar åt, men som har gott om inslag man kan relatera till vare sig man vill det eller inte.

Skådespelarna som allt detta hamnar på är bland annat Ben Affleck, Jennifer Aniston, Drew Barrymore, Jennifer Connelly, Kevin Connolly, Bradley Cooper, Ginnifer Goodwin, Scarlett Johansson och Justin Long, och samtligt sköter sig väldigt snyggt i filmen. Det är trovärdigt och trevligt och speciellt roligt är det att se Justin Long i en roll där han inte tramsar runt under bältet, även om han är duktig på det också. Ett viktigt steg för honom. Hans kvinnliga motsvarighet i filmen är Ginnifer Goodwin som nästan kan räknas som filmens huvudperson. Ett mer eller mindre nytt ansikte för mig, men en charmig skådespelerska. Resten av rollerna görs av folk som redan etablerat sig inom den romantiska komedi-genren, så att "Dumpa honom" blir en trevlig feel good-resa kommer inte som någon chock.

Extramaterialet till "Dumpa honom" är oväntat intressant. Det första vi får är dokumentära intervjuer med de par och personer som är med i filmen. Delar av dessa finns med under eftertexterna, men här är de längre. Jag tar för givet att det som sägs är improviserat. Även om det är ett litet stilbrott mot resten av filmen så ger det en viss tyngd åt det hela. Roligast är det när Justin Long säger att Ben Afflecks karaktär Neil "ser ut exakt som Ben Affleck"...

Nästa inslag är en sorts bakomfilm med utgång från när frasen "He's just not that into you", vilket är filmens originaltitel, kläcktes i författarrummet på "Sex and the City" och sedan blev en sorts guidebok som slutligen blev en spelfilm.

Det är väldigt sällan bakommaterialet på en romantisk film visar upp något filmtekniskt, men här finns ett högintressant inslag där regissören Ken Kwapis visar hur han arrangerade ett telefonsamtal så att det skapades kemi mellan skådespelarna trots att de var i olika rum. Det är rena filmskolan och extremt givande.

Slutligen lite bortklippta scener, varav de mest hör ihop med Scarlett Johanssons karaktär och hennes relation till sin mamma (vilket alltså inte är med i filmen) och allting ebbar ut i en väldigt vacker tolkning av Jeff Buckleys "Last goodbye" sjungen av Scarlett. Det finns även en alternativ scen som visar hur två karaktärer träffade varandra.

Bra extramaterial!

1. "Dumpa honom" är en väldigt kass och inte speciellt representativ titel på filmen. Originalet lyder som sagt "He's just not that into you" och filmen inleds med ett resonemang som leder fram till att den frasen är svaret på alla frågor. Just då känns "Dumpa honom" som en totalt usel titel eftersom det inte alls svarar på de frågor som ställs under inledningen.

2. Ibland är det de småbirollerna som är de roligaste. Luis Guzmán spelar en bygg-gubbe som mer eller mindre blir förhörd av en upprörd Jennifer Connelly, men de svar han ger är iskalla och roliga.

3. En annan biroll görs av den alltid lika coola Kris Kristofferson.

ANDERS JAKOBSON (2009-10-06)