Samma gamla visa, men lysande ibland

Som jag uttryckte det i recensionen av "Family Guy - Säsong 10" så var det länge sedan serien gav mig någon större kick. Jag vet många andra i min omgivning som även de har tröttnat på Peter Griffin och hans äventyr, men samtidigt tuffar serien vidare med nya avsnitt. De som samlats i denna box är från 2010-2011.

I den förra boxen fick vi vara med om en rejäl formförändring när serien gick från 4:3 till 16:9 och i samband med det blev mycket bättre animerad. Den nya höga kvaliteten på utseendet är riktigt imponerande och det är många tillfällen som jag verkligen reagerar på hur snyggt det är. 3D-modellerna blir allt fler och fler vilket även det innebär en förändring i utseendet - till det bättre. Något "nytt" som jag noterar är att det är ganska många inslag med live action, det vill säga "otecknat" i boxen. Till exempel i avsnittet där hunden Brian skrivit en bestseller och får vara med i Bill Mahers talkshow.

Uppiggande inslag, men det gör föga för helhetsintrycket, eller åtminstone min åsikt om serien. Det är same old, same old med bagatellartade historier och massor av cutaways och utdragna skämt som är aningens för långa. Nu kan man ju i och för sig säga att detta varit "Family Guys" formel ända sedan början, och det är ju sant, men det är helt enkelt inte lika kul längre.

Jag känner att jag upprepar mig från min senaste recension, men det är svårt att tycka något nytt när det är en upprepning man ser.

Dock vill jag på inget vis påstå att den här säsongen av "Family Guy" är usel. Den är ungefär lika ojämn/jämn - vilket alternativ man nu föredrar - som de tidigare och stundtals är det faktiskt lysande. I ett avsnitt reser Brian och Stevie i en tidsmaskin och hamnar utanför tid och rum vilket leder till en hel del filosofiska och vetenskapliga resonemang som man inte förväntat sig av en serie som allt som oftast väljer ett under bältet-skämt före något mer intellektuellt. Andra inslag som jag gillar extra mycket och som höjer serien är när det är sånger med. Här finns en i boxens julavsnitt (tyvärr ganska uselt översatt) och en gospeldänga om "Mr Booze" i ett annat.

I sådana ögonblick är "Family Guy" riktigt bra och jag önskar att serien kunde vara så bra hela tiden, men tyvärr är den inte det.

Tyvärr inte så mycket att skryta med, för ovanlighetens skull. Några borttagna scener och sedan tittar på några utvalda scener med animatic-jämförelser och kommentarer från avsnittets regissör. Intressant på sitt sätt, men i sin helhet är extramaterialet snabbt avklarat.

1. Det är uppenbart olika ljudspår på avsnitten när de visas på tv och dokumenteras på DVD. I det senare fallet är det gott om grova svordomar som av förklarliga skäl inte är med på tv.

2. I ett avsnitt skippar man den vanliga vinjetten och gör i stället en scen-för-scen-återskapning av vinjetten till "Hulken" men med sina egna karaktärer. Det är riktigt kul och något jag önskar att de hade haft mer av i stället för den uttjatade vinjetten. Här finns vinjetterna till originalet och kopian sida vid sida, dessvärre spegelvända i ett försök att komma runt copyrighten.

3. Jag kan inte recensera en "Family Guy"-box utan att oja mig över den förvirrade säsongindelningen. Denna "Säsong 11" innehåller avsnitt 4-17 från säsong 9. Avsnitt 18 som avslutade tv-säsongen var "It's a trap!".

ANDERS JAKOBSON (2012-01-22)