J.J. Abrams gör sin Spielberg-film

Jag, och många andra, har tidigare konstaterat att J.J. Abrams är modern tids Steven Spielberg. Allt killen rör vid blir till guld. I och med "Super 8" har Abrams gjort sin definitiva Spielberg-film. Vi har en småstad som sätts i skräck à la "Hajen". Vi har ett monster som smygs in detalj för detalj in i filmen också à la "Hajen". Vi har ett kompisgäng i gränslandet mellan barndomen och tonåren som hamnar mitt i äventyrets centrum à la "The Goonies" och vi har en övergripande känsla som känns igen från "E.T.".

Jag ska även tillägga att Steven Spielberg har producerat filmen tillsammans med Abrams och Bryan Burk som varit involverad i det mesta Abrams satt sitt namn på.

Filmen utspelar sig 1979 och inleds med efterspelet av en tragisk olycka där Joe (Joel Courtney) förlorat sin mor. I sin hand har n hahennes medaljong som han håller hårt, hårt för att bevara minnet. Hans far, polisen Jackson (Kyle Chandler) har sin egen sorg att ta hand om och är inget bra stöd. Far och son förstår inte varandra. Tillsammans med sina kompisar spelar Joe in en zombiefilm på en super 8-kamera. Joe står för sminket medan Charles (Riley Griffiths) är regissör och den som bestämmer. När de i hemlighet spelar in en scen mitt i natten på en tågstation kraschar hela tåget och fullt kaos bryter ut. Kameran ramlar omkull men fortsätter att filma. Joe ser hur en tågvagnsdörr oförklarligt sprängs bort inifrån vagnen. Han ser även orsaken till olyckan - en truck som körde på rälsen. I trucken finns en lärare från deras skola som beordrar dem att fly och inte berätta för någon vad de har sett. Strax därpå anländer militärer till olycksplatsen och Joe och hans vänner flyr fältet.

Snart börjar det hända konstiga saker i den lilla staden Lillian. Både saker och folk försvinner, bland annat stadens sheriff så helt plötsligt blir Jackson det högsta hönset i det rådande kaoset. Både han och Joe börjar på varsitt håll rota i vad som egentligen hänt. Varför har staden invaderats av militären och vad letar de efter? Ett svar på gåtan finns på super 8-filmen från olycksnatten.

"Super 8" föregicks av en massa hemlighetsmakeri och en stor hype, och dessvärre anser jag inte att filmen lever upp till mina högt ställda förväntningar. Det är på alla sätt och vis en bra film som blir gradvis allt mer spännande, men den levererar inte riktigt fullt ut. Abrams har dock gjort ett bra jobb, speciellt med personregin där de flesta skådespelarna är nya eller mindre kända ansikten. I Joes gäng finns tjejen Alice som spelas av Dakota Fannings lillasyster Elle som redan har en gedigen meritförteckning men som jag först nu verkligen lägger märke till, och det är tydligt att Dakota inte är den enda i Fanningfamiljen som fötts med talang. Det blir en ganska söt kärlekshistoria light mellan Alice och Joe, vilken kompliceras av att Alice far indirekt är skyldigt till Joes mammas död, vilket gör att Jackson hatar honom.

Det är ganska enkelt att lista ut vad som blir filmens final och det gör att överraskningseffekten uteblir. Det är som sagt en bra och spännande film, men den är inte så fantastisk som jag hade hoppats på.

Featuretterna är sammanlagt över 90 minuter och bildar tillsammans en lång bakomfilm där vi får veta mer om de yngre skådespelarna, hur både en befintlig stad designades om till en 1979-dito och hur filmens monster formades, samt lite om musiken.

Allting ringas dock in av själva super 8-formatet där det visar sig att alla från Red Robot-gänget, J.J. Abrams, Bryan Burk, Matt Reeves, kompositören Michael Giacchino och fotografen Larry Fong alla gjorde egna super 8-filmer när de var barn, sannolikt inspirerade av sin ungdomstid stora filmskapare Steven Spielberg. Spielberg som i sin tur gjorde 8mm-filmer som barn och som av en lustig händelse hamnade i händerna på Abrams och Reeves när de var 14 år gamla. En helt osannolik historia som daterar samarbetet mellan Abrams och Spielberg långt bak i tiden.

Vi får se små, små snuttar ur killarnas super 8-filmer och Giacchino bjuder på en helt egen version av "E.T." medan Fong gjorde sin variant av "Närkontakt av tredje graden". Cirkeln sluts på ett lustigt sätt. Fong får för övrigt lite egen plats bland extramaterialet där han visar att han är en hejare på att trolla.

I en separat och interaktiv feature kan man bryta ned tågkraschscenen från ax till limpa. Spännande men det blir mycket slitage på fjärrkontrollen och som alltid när det gäller sådana här inslag så önskar jag att det fanns ett enklare sätt att titta på det.

Utöver detta finns det fjorton bortklippta scener och ett kommentarspår att ta del av, samt en DVD-version av filmen.

1. J.J. Abrams nya kärlek för lens flares, som drogs till sin spets i "Star Trek" har även letat sig in i "Super 8".

2. En annan trogen samarbetspartner till Abrams, Michael Giacchino, har förstås gjort musiken, så som han gjort till andra Abramskreerade projekt som "Mission Impossible 3", "Alias", "Lost", "Star Trek" och "Fringe".

3. Resultatet av gängets zombiefilm visas under eftertexterna.

ANDERS JAKOBSON (2011-12-23)