Fortfarande lika bra!

Francis "Frank" Underwood är tillbaka, mer makthungrig än någonsin. När säsong ett slutade var han på väg att bli vicepresident och det är som det han agerar under säsong två. Han har dock en plan på att komma ännu högre i hierarkin och han tänker inte låta något eller någon stoppa honom. Redan i förra säsongen var det många som misstänkte att han inte spelade med ärliga medel och de fortsätter här att utgöra ett hot mot honom. Men det är inget Frank tänker tillåta och han visar tidigt in i säsongen att han menar allvar.

Precis som i första säsongen manipulerar han sin omgivning för att få som han vill och oftast blir det som han vill. Han har en förmåga att få folk att tro att hans idéer är deras egna och att de dessutom är bra för dem. Vilket de naturligtvis inte är. Franks idéer gagnar bara honom själv.

Kevin Spacey är perfekt som Frank och även Robin Wright är perfekt som hans fru Claire. Men de är inte de enda som är bra i serien. Michael Kelly är bra som den något förvirrade Doug Stamper, Michael Gill som president Walker, Kate Mara som Zoe Barnes, Gerald McRaney som Raymond Tusk och så vidare. Man har verkligen lyckats med att få bra skådespelare involverade i serien. Vilket är väldigt viktigt eftersom så mycket av handlingen och trovärdigheten ligger just i karaktärerna. Nu tror jag inte att det är så här det går till i verkligheten men man får en känsla av att det är såhär det går till och det räcker långt.

Som med första säsongen fick tittarna alla 13 avsnitten samtidigt när säsongen visades på Netflix och det blir samma sak här när jag sitter med blu-ray-boxen och jag kan inte låta bli att i stort sätt sträckse säsongen. Så bra är serien och har man väl börjat vill man bara ha mer. Och precis som sist har man lyckats få till ett slut som dels lockar med mer men samtidigt fungerar som slutet på hela serien om den nu inte skulle ha blivit förlängd.

"House of Cards" är en fantastisk serie med bra manus, bra skådespelare, bra dialog och den där extra lilla twisten där Frank vänder sig till tittaren och talar direkt till honom eller henne och kommenterar det som händer. Man ser det inte ofta men här är det genialiskt utfört!

Inte mindre än fem dokumentärer bjuds vi på och alla visar hur serien spelades in på ett eller annat sätt. En tar upp just det att Frank vänder sig till tittarna och en annan visar hur man innan man börjar filma samlas och bara läser repliker. Riktigt intressant att se hur arbetet bakom kulisserna går till. Det är även intressant att se att det är flera regissörer under en säsong men att man trots det får hela säsongen att kännas som en enhet.

1. Precis som med första säsongens box är skivorna riktigt svåra att få fram. Inte bra.

2. Det händer en väldigt överraskande sak i ett av de första avsnitten… Något jag inte alls såg komma.

3. Tredje säsongen spelas in just nu och kommer 2015.