Antal sexpartners kan vara kul

När man slår på en romantisk komedi utan några som helst förväntningar och den visar sig vara riktigt rolig, då infinner sig en skön känsla. Och exakt så är det med "What’s your number?"

Ally (Anna Faris) börjar närma sig 20 sexpartners, dubbelt så många än genomsnittet enligt en undersökning hon läser. Detta får henne att tänka till att siffran inte får bli högre. I stället för att leva i celibat resten av sitt liv bestämmer hon sig för att kontakta sina gamla sexpartners för att se om någon av dem har potential att bli hennes man. Samtidigt förbereder sig Allys syster Daisy (Ari Graynor) för sitt perfekta bröllop och Ally vill verkligen ha en dejt till bröllopsdagen. Med hjälp av sin granne Colin (Chris Evans) får hon kontakt med sina ex och hon får sig i och med det en resa i det förflutna – allt för att slippa passera nummer 20.

Det här är en riktigt rolig film som har stor charm. Det kan hända att man känner igen allting men jag tycker faktiskt att filmen lyckas komma förbi allt sådant och skapa något eget. Det är väldigt många oväntade händelser och riktigt rolig dialog. Skaparna ligger ofta på gränsen av vad som är politiskt korrekt och det är just det som gör att det blir så kul. När en buktalare till exempel blir avsugen av sin docka mitt i parken bland alla barn så är det svårt att låta bli att skratta. Filmen innehåller flera sådana här scener som gör att slutresultatet blir en riktigt rolig komedi.

Visst, det finns några partier som kunde ha tagits bort men det är sådant man får räkna med i alla komedier. Kemin mellan Anna Faris och Chris Evans är ruggigt bra och både tjejer och killar får sitt av det sexiga i "What’s your number?". Även om detta är en klockren romantisk komedi så finns det naturligtvis lite underliggande eftertänksamheter som får dig som tittar att tänka till, men för den sakens skull blir det aldrig pretentiöst.

Det går att se filmen i två olika versioner, en som är tio minuter längre än den som visades på bio. Eftersom jag såg den längre kan originalversionen mycket väl kännas som mer lagom lång då jag ju som sagt tyckte att vissa scener kändes onödiga.

1. Aziz Ansari gör rösten som hörs i slutet när Ally lyssnar av sina röstmeddelanden.

2. Tidningsartiklarnas rubriker som Ally läser i början av filmen stämmer rörande överens med vad filmen sedan handlar om med alla knepiga relationer.

3. Filmen bjuder som sagt på många oväntade händelser och när en gynekolog känner igen Ally först efter att ha tittat på hennes vagina är det riktigt roligt.