Nästa omgång av Hungerspelen

Katniss och Peeta överlevde båda de 74:e Hungerspelen genom att spela sina kort smart. I vanliga fall är det bara en som överlever men de lyckas komma helskinnade undan båda två. Presidenten gillar det dock inte utan verkar ha bestämt sig för att Katniss måste bort för att undvika revolution. Problemet är bara hur ska han göra sig av med henne utan att göra henne till ett helgon som alla kan hänga upp sin revolution på? Jo, han får den briljanta idén att när det nu är dags för de 75:e Hungerspelen så ska deltagarna bestå av tidigare vinnare i stället för vanliga medborgare och eftersom Katniss är den enda kvinna i Distrikt 12 som vunnit är hon självskriven.

Utav filmens två timmar och tjugo minuter går första timmen åt att berätta detta upplägg och det känns lite segt men ändå inte. Man har lagt upp det på ett rätt bra sätt och man tänker inte allt för mycket på tiden. Däremot från att de kommer till huvudstaden och tills de ska tävla är det rätt segt. Förutom de TV-program som visas inför tävlingen. Man kan inte låta bli att gilla programledaren. Han är så otroligt överdriven att han blir riktigt kul.

Förutsättningarna är alltså helt annorlunda den här gången. Nu ska Katniss och de andra tävla mot andra vinnare. Folk som vet vad de måste göra för att vinna, som vet att de måste döda för att överleva och folk som inte är rädda för att göra det som behövs. Dessutom har de en spelledare (väldigt bra spelad av Philip Seymour Hoffman) som redan i förväg bestämt att hon inte ska komma levande därifrån.

Om man jämför med första filmen är denna inte lika förutsägbar och faktiskt överraskar den lite på slutet. Slutet är dessutom väldigt öppet för nästa film till skillnad mot den första filmen som faktiskt skulle ha klarat sig rätt bra utan en uppföljare. Nu kräver man en uppföljare. Vissa delar av filmen är bättre än första filmen medan andra är lite sämre. Det som jag gillar är att den som sagt inte är lika förutsägbar men å andra sidan gillar jag inte att själva Hungerspelen kommer i skymundan för allt det andra, allt snack om revolution och min gissning är att det tyvärr blir mer av revolution i tredje filmen.

Störst fokus ligger på de dokumentärer vi bjuds på. Tillsammans är de två timmar och 20 minuter och täcker allt från kopplingen till första filmen, kläder, specialeffekter, stunts och vad vi kan förvänta oss i kommande filmer. Och allt däremellan. En välgenomtänkt och väl utförd genomgång av filmen med andra ord som ingen kan bli besviken över. Sen får vi även en del borttagna scener och kommentarspår.

1. Filmen har undertiteln "Catching fire".

2. Kristen Bell ville gärna spela Johanna Mason.

3. Jag gillar specialeffekterna med Katniss bröllopsklänning.