En tjejfilm som är behagligt otjejig

Till att börja med måste jag säga att jag är oerhört glad över att Kristen Wiig äntligen fått sin första huvudroll. Redan efter ha sett henne i "Livet från den andra sidan" ansåg jag att det var dags, och hon har gått från klarhet till klarhet och avancerat från biroller till större roller och nu äntligen till huvudrollen som Annie i "Bridesmaids".

Hon har själv skrivit manuset tillsammans med Annie Mumolo som gör en mindre roll i filmen och tillsammans har de fått till en tjejfilm som skiljer sig från andra tjejfilmer genom att visa att tjejer är... människor de med, som gör bort sig, får mag-ras och inte har det så enkelt. Annies liv någonstans mellan 30 och 40 är inte som hon tänkt sig. Hennes egna affärsrörelse har gått i konkurs och nu säljer hon smycken med bristande engagemang. Hon delar lägenhet med ett engelskt syskonpar (Rebel Wilson och Matt Lucas) och hon ligger då och då med en kille som egentligen är ett praktsvin (Jon Hamm).

När hennes bästa vän Lillian (Maya Rudolph) ska gifta sig blir Annie hennes brudtärna och förväntas planera bröllopet tillsammans med fyra andra väninnor som hon aldrig träffat tidigare. Det är en salig blandning av människor med helt olika erfarenheter och attityder och det blir inget enkelt uppdrag. Speciellt ryker hon ihop med Helen (Rose Byrne) som har en förmåga att ta över allting. Plötsligt händer allt på en gång - Annie får sparken, blir av med lägenheten och värst av allt, blir av med Lillian som hon anser inte längre är samma person som hon en gång var.

Om hon var nära botten tidigare så är hon definitivt där nu, och möjligheterna att ta sig upp känns väldigt få.

Judd Apatow är förstås involverad som producent och oavsett vad det praktiskt innebär så känner man hans prägel på filmen. Det är precis som hans övriga filmer en komedi med en seriös och allvarlig botten. Det är inte gapflabb hela tiden och det är bara bra. "Bridesmaids" känns som livet, och det säger jag utan att vara tjej. Jag är tämligen övertygad om att fler tjejer kommer att identifiera sig med filmen än med "Bröllopsduellen" för att ta ett liknande exempel. För "Bridesmaids" är verkligen en tjejfilm. Det finns egentligen bara två män i filmen, Jon Hamms praktsvin och en snäll polis (Chris O'Dowd) som dyker upp här och där i Annies liv.

Jag gillar verkligen Kristen Wiigs stil. Det är inga stora gester utan det är finliret i hennes skådespel som gör henne naturlig och oerhört rolig. Dessutom är hon vacker som en dag. Söt, rolig och naturlig.

Man har klämt in - utöver ett kommentarspår till filmen - hela två timmar extramaterial, där en halvtimme går till en making of och resten är alternativt, förlängt eller bortklippt material och improvisationer och tabbar.

Vissa saker är grupperade utifrån olika ämnen, men en 50 minuter lång samling med alternativt och förlängt material ger nästan hela filmen i en komprimerad variant. Bland det roligaste i extramaterialet är en helt bortklippt karaktär spelad av Paul Rudd som Annie blinddejtar. Faktum är dock att detta bortklippta material fungerar ganska bra som en helt separat kortfilm.

Tyvärr blir man snabbt mätt då det faktiskt blir för mycket av det goda, men på något sätt får man ta del av skapandeprocessen i alla fall bland alla dessa alternativa tagningar.

1. Filmen är med sina två timmar lång för att vara en komedi, vilket är helt i Apatows anda. Några skämt är även väldigt utdragna (talen till den blivande bruden i början av filmen, till exempel) men jag tycker ändå att den flyter på fint utan att man märker av speltiden.

2. Filmen är regisserad av Paul Feig som tidigare mest hållit på med tv, som till exempel "The Office", "30 Rock" och "Arrested Development".

3. Som jag skrev tror jag att många tjejer kommer att skratta igenkännande åt många scener, men jag hoppas att det är ytterst få som känner igen sig i klänningsprovarscenen...

ANDERS JAKOBSON (2011-12-02)