Begravning, dop och fotboja

I den fjärde säsongen av "Solsidan" är alla karaktärerna tillbaka igen, förutom Alex mamma Margaretha som när säsongen börjar just har dött. Det är nu upp till Alex att fixa med begravning och han har minst sagt svårt att bestämma sig för hur han vill ha det. Margaretha själv hade inte direkt berättat hur hon vill att han skulle göra och han är nu rädd att göra fel. Här är det lätt att känna igen sig. Inte kanske på samma sätt som Alex men just att man inte vet och blir osäker. Sen beter sig ju Alex lite väl veligt. Men ändå, man kan relatera.

Samtidigt är det dags att döpa nya sonen som av Ove döpts till Love. Alex vill att han ska döpas till någon annat, nästan vad som helst, då han inte hör Love utan bara L-Ove just för att Ove hittade på namnet. Med Margaretha borta får Annas föräldrar ta större plats. Detta fungerar dock inte så bra som man kunnat hoppas. Mickan och Fredde kör på som tidigare. Fredde tjänar pengar och är ovetandes om det mesta medan Mickan oroar sig för vad alla andra ska tycka och tänka och hur de ska kunna upprätthålla sitt rykte. Ove ska bli gudfader till lilla Love och han och Anette planerar för fullt för både tal och sång i kyrkan.

Säsong fyra är lika bra som de tidigare tre säsongerna och jag kan inte få nog av Alex osäkerhet, Freddes okunnighet, Annas raka sätt och Mickans oro. Jag gillar dem alla och blandningen av igenkänning (kanske inte exakt) och humor gör detta till en underbar serie. Det enda som är lite trist när man ser den såhär i ett svep på DVD är att den tar slut så förbaskat fort. Hela säsongen är lite mer än tre och en halv timme. Ungefär som en av "Sagan om Ringen" filmerna alltså och det hela tar slut så himla fort. Jag vill ha mer.

Ett gäng bloopers är allt vi bjuds på. De är dock rätt roliga.

1. Jag gillar när Fredde ska visa sonen en lägenhet. Han vet nämligen vad "etage" är men inte "lägenhet". Hur kul som helst.

2. I den lite udda inledningen ser karaktärerna än mer galna ut än i förra säsongen.