Ett svenskt och manligt Sex and the City

"Våra vänners liv" är tv-serien i tio stycken 58-minuters avsnitt som visades i SVT hösten 2010. Serien som handlar om män och är skapad av män. Men för den sakens skull riktar den sig inte bara till män. Det här är en serie som passar båda könen och det är bland annat det som gör den så otroligt bra. För trots att det är männen som står i fokus har man lyckats oerhört väl med att göra den tilltalande för alla.

De fyra vännerna Pontus (Jacob Ericksson), Olle (Shanti Roney), David (Erik Johansson) och Mats (Gustaf Hammarsten) har en stark vänskap. Varje vecka träffas de och bjuder varandra på middag och för att diskutera livets bekymmer och härligheter. Hur får man ihop livet runt 40 och hur ställer man sig till alla de bekymmer som dyker upp? Skilsmässa, en dålig njure, olycklig kärlek, att inte veta vad man vill arbeta med och en kärlek som är 20 år äldre. "Våra vänners liv" tar upp livets väsentligheter och hur det kan bli när allt förändras.

Efter alla år med "Sex and the City", där fyra tjejers vänskap står i centrum, är det skönt att få grotta in sig i grabbarnas värld, deras bekymmer och hur livet kring 40 helt plötsligt kan förändras när man trodde att allt bara skulle flyta på. Det som gör "Våra vänners liv" så pass intressant är givetvis handlingen och det vi får ta del av. Serien är skapad av Calle Marthin och Niklas Rockström som tidigare ligger bakom manusskrivande till bland annat "Rederiet", "Livet i Fagervik" "Van Veeteren" och "Snapphanar". En serie av män, om män men nödvändigtvis inte endast för män. Jag är ju tjej och jag gillar detta. Dessutom är dialogen bra, skådespelarna fantastiska och redan efter första avsnittet är jag fast. Det är klart att jag vill veta vad som händer dessa fyra killar och människorna runt omkring dem. Jag tror att jag gillar serien för det känns som att det är vanliga människor vi får träffa. Inga botoxbesprutade kvinnor eller något annat fake.

Även om det är killarna som utgör huvudrollerna i serien finns det så klart även betydande kvinnliga karaktärer vid männens sida. Marie Richardson, Malin Cederbladh, Meliz Karlge, Kirsti Torhaug, Anja Lundqvist och Rakel Wärmländer spelar viktiga kvinnor i de fyra männens liv. Även Johan Ulveson, Anders Ahlbom Rosendahl och Sten Ljunggren finns med i handlingen.

1. Seriens signaturmusik är "Cry No More Tears" med Sweet Chariots (Andreas Mattsson och Niclas Frisk). Det mesta av musiken är nyskriven och specialskriven för serien av Andreas Mattsson och Niclas Frisk

2. Serien hade stadigt 700 000 tittare per avsnitt med undantag för sista avsnittet som endast hade 500 000 tittare. SVT hade bara tänkt en säsong av serien men öppnar upp för en eventuell fortsättning.

3. Det var inte bara tv-tittarna som tog serien till sig utan även kritikerna var positiva till dramasuccén.

MARIA EREMO (2011-04-22)