Bra drama i tre olika lager

Utan några förkunskaper skulle man lätt kunna avfärda "The Butler" som en sorts "Forrest Gump"-variant där en betjänt i Vita huset tjänar under sju olika presidenter och är med under många viktiga händelser i modern amerikansk historia. Men filmen är inspirerad av en verklig historia (inte "baserad på", det är en viktig skillnad). I samband med att Barack Obama blev USA:s första svarta president letade en Washington Post-reporter rätt på den svarta man som jobbat längst i Vita Huset och hittade Eugene Allen som hade varit butler i huset i över 30 år och sett åtta olika presidenter i det Ovala rummet.

I filmen har Allen förvandlats till Cecil Gaines och spelas till större delen av Forest Whitaker. Det är viktigt att inse att Gaines inte är Allen eftersom filmen skildrar mycket mer än en butler i Vita huset. Det här är i grund och botten en film om svartas rättigheter som nådde en riktig höjdpunkt i samband med att Obama blev president.

Gaines växte upp på ett bomullsplantage och länge var bomull det enda han kände till. Sen blev han "husnigger" och fick lära sig att servera med elegans. Det blev hans väg bort från plantaget och efter ett par stopp på olika hotell blev han till slut erbjuden jobb i Vita huset under President Eisenhovers (Robin Williams) tid.

Medan Gaines tror på förändring inifrån när han jobbar för John F. Kennedy (James Marsden), Lyndon B. Johnson (Liev Schreiber), Richard Nixon (John Cusack), Gerald Ford, Jimmy Carter och Ronald Reagan (Alan Rickman), är hans son Louis (David Oyelowo) betydligt mer aktiv inom medborgarrättsrörelsen, till sin fars förtvivlan. Först som Freedom Rider och sedermera som Svart Panter. Louis åker in och ut i fängelse och relationen mellan far och son blir bara sämre och sämre.

"The Butler" har tre lager. Dels det om den långvariga butlern i Vita huset, dels det om medborgarrättsrörelsen och dels det som skildrar ett familjedrama. Gaines har ytterligare en son vars öde är helt annorlunda och han har givetvis en fru (Oprah Winfrey) vid sin sida som splittras av att hennes man har ett jobb hon är stolt över, men att relationen dör när han aldrig är hemma samt att familjen inte håller ihop.

Alla dessa lager ger ett bra drama. Filmen är fylld av kända skådespelare i mindre roller (till och med Mariah Carey har en repliklös roll i två scener i början av filmen) som gör något för helheten. Skådespelarna som gör alla presidenter är riktigt bra och har på olika sätt hittat de verkliga personerna i karaktärerna. Det gör lite ont i magen att ta del av scenerna som handlar om rättigheterna för det är ändå inte länge sedan man skilde på vita och svarta. Familjedramat är också bra där Winfrey gör sin första spelroll på 15 år och lyckas bra med att inte vara tv-personligheten. Whitaker är som alltid sjukt stabil, men det är lite svårt att acceptera han och Oyelowo i alla olika åldrar, speciellt den sistnämnda som vid snart 40 års ålder inte riktigt känns trovärdig som tonåring...

Blundar man för detta, vilket är ganska enkelt, är "The Butler" en mycket bra film som griper tag i en under de dryga två timmar den pågår.

Den halvtimmeslånga bakomfilmen tenderar att bli lite väl mycket "åh, allt är så fantastiskt", vilket kanske är förståeligt när filmen är proppfylld av kända ansikten som skulle göra vilken skådespelare som helst knäsvag. James Marsden beskriver det riktigt bra när han i en scen ska hälsa på sina anställda: "En Grammyvinnare, en Oscarvinnare, en Oscarvinnare till...". I sin helhet är det dock en trevlig bakomfilm som ger ungefär den information man vill få.

Runt 20 minuter bortklippt material finns att se, och det är ganska mycket det. Här finns både längre varianter av scener som är med i filmen, samt helt nya sekvenser. Som komplettering finns runt fem minuter bloopers som jag inte riktigt ser poängen med. Jag tycker alltid att bloopers till seriösa filmer förtar lite av filmens mening.

Avslutningsvis en liten snutt där några av de som var Freedom Riders när det begav sig berättar lite om sina minnen, och så finns det även en musikvideo med Lenny Kravitz som spelar en av Gaines butlerkollegor i filmen.

1. Det finns en del humoristiska scener i filmer. Först och främst tänker på jag på en scen med Lyndon B. Johnson som sitter på toaletten med trög mage...

2. Den övriga humorn kan man tillskriva Cuba Gooding Jr.s karaktär, även han kollega till Gaines. I sin första scen drar han en riktigt grov fräckis.

3. Artikeln som inspirerade filmen, "A Butler Well Served by This Election", finns att läsa på Washington Posts hemsida.