Bra och gripande grundhistoria
FILMENI Italien 1944 har amerikanerna landstigit på halvön och långsamt börjat bege sig mot Rom. Var de än går stöter de på motstånd från tyska positioner – samtidigt som många italienska partisangrupper hjälper till mot axelmakterna. Tyskarna har mycket att skämmas för i det där obehagliga kriget, och många har fått stått till svars i krigstribunaler, andra har fått löpa. 12 augusti 1944 passerade SS-trupper byn Sant'Anna di Stazzema; kanske på jakt efter folk från italienska motståndsrörelsen. Något slog slint i befälens huvud och man radade upp 560 civila och sköt ihjäl dem.
Kring denna massaker har Spike Lee byggt upp sin film, men händelserna utspelar sig några mil bort – och i centrum står en grupp svarta bortkomna amerikanska soldater i fiendeland, och en by som står i skuggan av både krig och fascister och partisaner, och en märklig pojke som överlevt.
Fyra soldater strandsätts mitt i fiendeland efter ett anfall på tyska soldater som går åt helvete. Hela anfallet splittras. När granatelden tystnat återstår det fyra personer och en uppfiskad italiensk pojke. Nu måste de så snabbt som möjligt få kontakt med högkvarteret igen, samtidigt som de måste överleva i fiendeland. De tar skydd i en by och upptäcker något helt unikt: plötsligt är de inte svarta soldater – de är människor. De har ett ansikte, en kropp och ett namn.
Det är på tiden att det kommer en bra film om de afroamerikanska soldaternas deltagande i andra världskriget. Och visst är det bra att Spike Lee gör den, med lika delar försök att skildra ett historiskt skeende som att göra ett politiskt statement. Ja, det fanns så kallade Buffalo Soldiers i Italien 1944 – och ja, Spike Lee tvekar inte att visa scener från en John Wayne-film redan i öppningsscenen och låta en av huvudkaraktärerna sammanbitet mumla: "Pilgrim, we fought for this country too."
Men Lee försöker göra alldeles för mycket av en i sak enkel historia. På två och en halv timma lyckas Lee spela över en hel del – men grundhistorien är ändå så bra, och så gripande, att jag är beredd att ha överseende med det. Och ensemblen är fullkomligt lysande.
Kring denna massaker har Spike Lee byggt upp sin film, men händelserna utspelar sig några mil bort – och i centrum står en grupp svarta bortkomna amerikanska soldater i fiendeland, och en by som står i skuggan av både krig och fascister och partisaner, och en märklig pojke som överlevt.
Fyra soldater strandsätts mitt i fiendeland efter ett anfall på tyska soldater som går åt helvete. Hela anfallet splittras. När granatelden tystnat återstår det fyra personer och en uppfiskad italiensk pojke. Nu måste de så snabbt som möjligt få kontakt med högkvarteret igen, samtidigt som de måste överleva i fiendeland. De tar skydd i en by och upptäcker något helt unikt: plötsligt är de inte svarta soldater – de är människor. De har ett ansikte, en kropp och ett namn.
Det är på tiden att det kommer en bra film om de afroamerikanska soldaternas deltagande i andra världskriget. Och visst är det bra att Spike Lee gör den, med lika delar försök att skildra ett historiskt skeende som att göra ett politiskt statement. Ja, det fanns så kallade Buffalo Soldiers i Italien 1944 – och ja, Spike Lee tvekar inte att visa scener från en John Wayne-film redan i öppningsscenen och låta en av huvudkaraktärerna sammanbitet mumla: "Pilgrim, we fought for this country too."
Men Lee försöker göra alldeles för mycket av en i sak enkel historia. På två och en halv timma lyckas Lee spela över en hel del – men grundhistorien är ändå så bra, och så gripande, att jag är beredd att ha överseende med det. Och ensemblen är fullkomligt lysande.
EXTRAMATERIALET
Inget extramaterial på denna utgåva. Varför inte slänga in en dokumentär om Buffalo Soldiers i amerikansk historia?
TRE SAKER
1. "Buffalo soliders" är alltså inte bara en låt av Bob Marley. I det där märkliga landet på andra sidan Atlanten, där man fortfarande gör skilland på hudfärg, grundades ett regemente med mörkhyade soldater redan 1866. Sedan dess har alla mörkhyade regementen kallats Buffalo soldiers.
2. Och det sjuka är att regementet fick sitt namn efter indianerna som de slogs mot.
3. Michael Ealys (Sergeant Bishop Cummings) raggingsskills i en nyckelscen är helt otroligt välspelat och mycket roligt.
2. Och det sjuka är att regementet fick sitt namn efter indianerna som de slogs mot.
3. Michael Ealys (Sergeant Bishop Cummings) raggingsskills i en nyckelscen är helt otroligt välspelat och mycket roligt.
TOBIAS JOHANSSON (2009-05-11)
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA