Lockdown för gott i Emerald City
FILMENNär man står inför en avslutande säsong av en tv-serie är det vissa punkter som bör uppfyllas: alla plotter bör få naturliga upplösningar och serien som helhet behöver en tillfredsställande final. Om avslutningen är planerad innan säsongen börjar filmas brukar det det vara lugnt, men om beslutet kommer när man inlett filmandet kan det bli problem.
Sjätte säsongen av "Oz" känns som den inte var planerad att avslutas när den började visas, även om min efterforskning inte kan bekräfta detta på något vis. Ganska långt in i säsongen introduceras nya karaktärer, samtidigt som viktiga karaktärer - favoriter eller hatobjekt - skrivs ut genom dödsfall i en ganska hög frekvens, och slutet känns lite snopet.
Det tråkiga med säsongen är kanske främst att den ballar ur lite. Vissa utvecklingar känns lite för osannolika och flummiga, vilket känns som ett resultat av att skaparen Tom Fontana antingen tröttnat på serien eller inte fått tillräckligt stort förtroende från HBO. Eller så var det lite anything goes-läge i och med att det var den sista säsongen. Jag vet inte riktigt, men resultatet är en säsong som inte riktigt kan mäta sig med de tidigare i sin helhet.
Som balans till det svaga finns faktiskt en av seriens absolut starkaste sekvenser i ett avsnitt där Cyril O'Reily (Scott William Winters) ska avrättas. Här berör verkligen serien på ett oväntat gripande sätt. Ett övergripande tema för de åtta avsnitten skulle kunna vara livet efter fängelset. Det är många av fångarna som tänker på det. Beecher (Lee Tergesen) är på gång att bli frigiven, Alvarez (Kirk Acevedo) blir utsläppt ur isoleringen och inser att han har en god chans att bli frigiven om han bara spelar sina kort rätt, Busmalis (Tom Mardirosian) gifter sig till slut med sin Norma och planerar att skaffa ett barn och så vidare.
Samtidigt återges en av seriens värsta konflikter mellan Beecher och Schillinger (J.K. Simmons) via en teateruppsättning av MacBeth som får en oväntad final och efterspel.
Ett annat tema i säsongen är företagande. Ett nytt projekt startas i fängelset där några fångar ska syssla med telemarketing. Den svarta ledaren Redding (Anthony Chisholm) ser detta som en möjlighet att komma ur den eviga heroinförsäljningen, och jobbar in sig som förman i projektet. Muslimledaren Kareem Said (Eamonn Walker) reagerar mycket negativt till hela projektet eftersom lönen i fråga är långt under minimilön och ser det hela som ännu en form av slaveri. Said kommer senare med ett eget förslag om ett bokbinderi där arbetarna ska få minimilön, även om han så ska betala det ur egen ficka.
Något som jag inte tagit upp i någon av säsongsrecensionerna är skildringarna av sexuella övergrepp inom fängelset. Det är väldigt vanligt förekommande och det belyses lite extra i säsong 6. Det bästa exemplet är arien Robson (R.E. Rodgers) som i säsong 5 frystes ut av sina kompisar efter att han fått en tandköttstransplantation som kanske, eventuellt var från en "oren" person. I den här säsongen fruktar han för sitt liv och söker sig till arien Cutler (Brendan Kelly) för skydd, men han får betala högt genom att bli hans "bitch" och blir sålunda utsatt för några av de grövsta övergreppen man sett i serien. Robson lyckas slutligen ta sig ut ur bitchstadiet, bara för att inse att allt snuskande har sitt grymma pris.
Manligt umgänge av ett lite mer kärleksfyllt slag har också dominerat serien, speciellt genom det turbulenta förhållandet mellan Beecher och Keller (Christopher Meloni) som är kantat av relaterade mord, dubbelspel, misshandel och allt möjligt annat. Det lustiga är att de ömmare scenerna mellan Beecher och Keller hastigt förvandlar "Oz" till en ganska smörig varjedagsåpa som avskalat från miljön och allt annat som ingår i "Oz" skulle vara omöjlig att se.
Och det är kanske lite det som är seriens tjusning. Det är en märklig blandning av drama, politik, brutalt våld och såpa som formar det som jag anser vara en mycket sevärd serie. Men som jag skrev inledningsvis så levererar inte säsong 6 riktigt det jag hade önskat. Karaktärstallet är så omfattande att alla subplotter inte riktigt kommer i hamn, och vissa får onödigt abrupta slut och själva slutfinalen, i det förlängda sista avsnittet, är lite snopet men samtidigt coolt. Jag vet inte riktigt hur jag skulle velat att serien hade slutat annars.
Sjätte säsongen av "Oz" känns som den inte var planerad att avslutas när den började visas, även om min efterforskning inte kan bekräfta detta på något vis. Ganska långt in i säsongen introduceras nya karaktärer, samtidigt som viktiga karaktärer - favoriter eller hatobjekt - skrivs ut genom dödsfall i en ganska hög frekvens, och slutet känns lite snopet.
Det tråkiga med säsongen är kanske främst att den ballar ur lite. Vissa utvecklingar känns lite för osannolika och flummiga, vilket känns som ett resultat av att skaparen Tom Fontana antingen tröttnat på serien eller inte fått tillräckligt stort förtroende från HBO. Eller så var det lite anything goes-läge i och med att det var den sista säsongen. Jag vet inte riktigt, men resultatet är en säsong som inte riktigt kan mäta sig med de tidigare i sin helhet.
Som balans till det svaga finns faktiskt en av seriens absolut starkaste sekvenser i ett avsnitt där Cyril O'Reily (Scott William Winters) ska avrättas. Här berör verkligen serien på ett oväntat gripande sätt. Ett övergripande tema för de åtta avsnitten skulle kunna vara livet efter fängelset. Det är många av fångarna som tänker på det. Beecher (Lee Tergesen) är på gång att bli frigiven, Alvarez (Kirk Acevedo) blir utsläppt ur isoleringen och inser att han har en god chans att bli frigiven om han bara spelar sina kort rätt, Busmalis (Tom Mardirosian) gifter sig till slut med sin Norma och planerar att skaffa ett barn och så vidare.
Samtidigt återges en av seriens värsta konflikter mellan Beecher och Schillinger (J.K. Simmons) via en teateruppsättning av MacBeth som får en oväntad final och efterspel.
Ett annat tema i säsongen är företagande. Ett nytt projekt startas i fängelset där några fångar ska syssla med telemarketing. Den svarta ledaren Redding (Anthony Chisholm) ser detta som en möjlighet att komma ur den eviga heroinförsäljningen, och jobbar in sig som förman i projektet. Muslimledaren Kareem Said (Eamonn Walker) reagerar mycket negativt till hela projektet eftersom lönen i fråga är långt under minimilön och ser det hela som ännu en form av slaveri. Said kommer senare med ett eget förslag om ett bokbinderi där arbetarna ska få minimilön, även om han så ska betala det ur egen ficka.
Något som jag inte tagit upp i någon av säsongsrecensionerna är skildringarna av sexuella övergrepp inom fängelset. Det är väldigt vanligt förekommande och det belyses lite extra i säsong 6. Det bästa exemplet är arien Robson (R.E. Rodgers) som i säsong 5 frystes ut av sina kompisar efter att han fått en tandköttstransplantation som kanske, eventuellt var från en "oren" person. I den här säsongen fruktar han för sitt liv och söker sig till arien Cutler (Brendan Kelly) för skydd, men han får betala högt genom att bli hans "bitch" och blir sålunda utsatt för några av de grövsta övergreppen man sett i serien. Robson lyckas slutligen ta sig ut ur bitchstadiet, bara för att inse att allt snuskande har sitt grymma pris.
Manligt umgänge av ett lite mer kärleksfyllt slag har också dominerat serien, speciellt genom det turbulenta förhållandet mellan Beecher och Keller (Christopher Meloni) som är kantat av relaterade mord, dubbelspel, misshandel och allt möjligt annat. Det lustiga är att de ömmare scenerna mellan Beecher och Keller hastigt förvandlar "Oz" till en ganska smörig varjedagsåpa som avskalat från miljön och allt annat som ingår i "Oz" skulle vara omöjlig att se.
Och det är kanske lite det som är seriens tjusning. Det är en märklig blandning av drama, politik, brutalt våld och såpa som formar det som jag anser vara en mycket sevärd serie. Men som jag skrev inledningsvis så levererar inte säsong 6 riktigt det jag hade önskat. Karaktärstallet är så omfattande att alla subplotter inte riktigt kommer i hamn, och vissa får onödigt abrupta slut och själva slutfinalen, i det förlängda sista avsnittet, är lite snopet men samtidigt coolt. Jag vet inte riktigt hur jag skulle velat att serien hade slutat annars.
EXTRAMATERIALET
Tyvärr ingenting på denna sista säsongsbox heller, men...
THE EMERALD CITY COLLECTION
...i den kompletta boxen "The Emerald City Collection" finns det faktiskt extramaterial.
Boxen innehåller hela serien på 20 skivor och en extra 21:a skiva med extramaterial uppdelat säsong för säsong med lite olika innehåll. Mest spännande är ett par korta bakomfilmer av olika typer, vissa visade före en säsong, andra efter, samt originalauditionvideor och ett samtal från Museum of Television & Radio Forum som i och för sig inte säger så mycket.
Bland det övriga extramaterialet finns gott om bortklippta scener, både med och utan kommentarer, samt previews, recaps och någon musikvideo.
Tyvärr måste jag konstatera att många av extramaterialen får min DVD-spelare att låsa sig och krascha ihop totalt. Jag vet inte om det beror på skivan eller något annat.
Jag måste skjuta in att boxen är riktigt snygg. Som ni kan se på bilden till höger är det en figur med ryggen mot kameran iklädd en orange Oswald Penitentiary-skjorta, men tar man av det omslutande plasthöljet visar sig figurens tatuerade rygg med texten "Welcome to Emerald City". Mycket tjusigt och en lagom lyxig känsla, och boxen i sig är ett givet köp om man inte sett "Oz" ännu.
THE EMERALD CITY COLLECTION
...i den kompletta boxen "The Emerald City Collection" finns det faktiskt extramaterial.
Boxen innehåller hela serien på 20 skivor och en extra 21:a skiva med extramaterial uppdelat säsong för säsong med lite olika innehåll. Mest spännande är ett par korta bakomfilmer av olika typer, vissa visade före en säsong, andra efter, samt originalauditionvideor och ett samtal från Museum of Television & Radio Forum som i och för sig inte säger så mycket.
Bland det övriga extramaterialet finns gott om bortklippta scener, både med och utan kommentarer, samt previews, recaps och någon musikvideo.
Tyvärr måste jag konstatera att många av extramaterialen får min DVD-spelare att låsa sig och krascha ihop totalt. Jag vet inte om det beror på skivan eller något annat.
Jag måste skjuta in att boxen är riktigt snygg. Som ni kan se på bilden till höger är det en figur med ryggen mot kameran iklädd en orange Oswald Penitentiary-skjorta, men tar man av det omslutande plasthöljet visar sig figurens tatuerade rygg med texten "Welcome to Emerald City". Mycket tjusigt och en lagom lyxig känsla, och boxen i sig är ett givet köp om man inte sett "Oz" ännu.
TRE SAKER
1. Augustus Hills (Harold Perrineau) monologer och introduktioner är lite annorlunda i denna säsong, då han får hjälp av några tidigare karaktärer som på ett eller annat sätt dött inne på Oz.
2. Seriens skapare, Tom Fontana, som med viss hjälp skrivit samtliga 56 avsnitt, har efter "Oz" bland annat skrivit till serierna "The Jury" och "The Bedford Diaries".
3. "Oz" visades på HBO mellan 1997 och 2003 och det är intressant att se vilken plantskola det blivit. Skådespelare ur serien har senare dykt upp i serier som "The Sopranos", "Lost", "The Wire", "30 Rock", "Law & Order: Special Victims Unit" och "Fringe". Värst av alla har Lance Reddick varit som gjort både mindre och större roller i fyra av de listade serierna.
2. Seriens skapare, Tom Fontana, som med viss hjälp skrivit samtliga 56 avsnitt, har efter "Oz" bland annat skrivit till serierna "The Jury" och "The Bedford Diaries".
3. "Oz" visades på HBO mellan 1997 och 2003 och det är intressant att se vilken plantskola det blivit. Skådespelare ur serien har senare dykt upp i serier som "The Sopranos", "Lost", "The Wire", "30 Rock", "Law & Order: Special Victims Unit" och "Fringe". Värst av alla har Lance Reddick varit som gjort både mindre och större roller i fyra av de listade serierna.
KOMMENTARER -
Inga kommentarer än
DELA ELLER TIPSA