Den bästa säsongen hittills

Som vanligt när det gäller "Lost" så inleds säsongen enligt helt nya förutsättningar, vilket leder till att den blir totalt annorlunda i både upplägg och handling jämfört med tidigare säsonger. Detta utgår så klart ifrån vad som hände sist i föregående säsong. I slutet av säsong 4 så fick Locke den smått mystiska uppgiften att "flytta ön", vilket det slutligen blev Ben som gjorde och det är därifrån vi startar den femte och näst sista säsongen.

I föregående säsong fick vi i det fantastiska avsnittet "The constant" lära oss att tiden på ön inte riktigt stämmer överens med verkligheten, och då är det inte så konstigt att flytten av ön sker i tiden och inte i rummet. Dessvärre – om man är en "Lost"-karaktär, lyckligtvis om man är en tittare – så gick allting inte helt rätt och tiden verkar ha hakat upp sig. Den kluriga Daniel Faraday beskriver det som en nål som hoppar omkring på en vinylskiva. Ena stunden är de i 50-talet, andra i 80-talet och så vidare.

Detta är givetvis ett genidrag av "Losts" skapare eftersom det ger oss möjligheten att få massvis med svar på frågor som legat och bubblat obesvarade under hela seriens gång. Hur hamnade egentligen den franska kvinnan Rousseau på ön och vad hände med hennes kollegor? Varför är Charles Widmore så angelägen om att komma till ön? Det får vi reda på till exempel.

Slutligen – efter att Locke faktiskt genomfört sitt uppdrag och "flyttat ön" en gång till – stannar tiden till – i 70-talet, när The Dharma Initiative höll på som värst och de få "Losties" som är kvar på ön nästlar sig in i Dharma. Parallellt med detta har Locke transporterats vidare från ön genom "the exit" med uppgiften att samla de sex som kom därifrån under säsong 4 för att övertala dem att komma tillbaka till ön, en uppgift som inte är helt enkel, och när den väl genomförs hamnar delar av resenärerna i 70-talet och delar i nutiden vilket gör att vi får ett parallellt berättande där 70-talsgänget försöker sig på att påverka viktiga händelser och nutidsgänget försöker komma till botten med vem den där mystiska Jacob som påstås råda över ön är.

Säsong 5 är en otroligt händelsefylld säsong som både gräver djupare i seriens mytologi och öns mytologi. Som vanligt kan man ana var det ska ta vägen i den sjätte och avslutande säsongen, samtidigt som man faktiskt inte har en aning. Seriens absoluta tjusning. Vid några få tillfällen är serien vansinnigt nära att spåra ur, men klarar sig med nöd och näppe, mycket tack vare att allting verkar så uttänkt – i alla fall när bitarna hamnar på plats. Berättandet är cykliskt där ledtrådar som lagts ut tidigt i säsongen får sin förklaring mot slutet av den samma, vilket gör att belöningen för troget tittande blir större.

Den stora frågan är om säsong 5 rent av är den bästa säsongen hittills. Vanligtvis brukar serier tappa stinget efter ett antal säsonger, men "Lost" har ju fördelen att slutet på serien bestämdes när den tredje säsongen gick vilket gjort att man kunnat planera avslutningen väl och nu börjar det verkligen märkas. Den sjätte och avslutande säsongen kommer att bli mycket spännande och håller de bara samma höga klass ända in i finalen så kommer "Lost" i sin helhet sammanfattas som en fruktansvärt bra tv-serie.

En "Lost"-box är alltid en fröjd när det kommer till extramaterialet, även om jag denna gång känner att något saknas. Jag är dock inte missnöjd över vad som faktiskt finns med, men ändå... Kanske är boxen inte riktigt lika fullmatad som de tidigare.

Bakommaterialet avhandlas i den återkommande "Lost on location" där vi får följa med bakom kulisserna på några utvalda avsnitt där man fokuserar på något speciellt, vilket i sin helhet ger en bra övergripande bild av produktionen.

En annorlunda titt bakom kulisserna får vi när vi får följa med Nestor Carbonelli under den sista inspelningsdagen av säsong 5 där han jobbar hela dagen på två olika inspelningsplatser, i och med att han är den enda i finalavsnittet som existerar på två tider samtidigt. Förutom att Carbonelli verkar übertrevlig så får vi äntligen svar på om han använder eyeliner som Richard Alpert eller inte...

Ytterligare en annorlunda titt bakom helt andra kulisser får vi när Michael Emerson gör ett studiebesök i Building 23 i ABC:s komplex i Burbank där författarna sitter och skriver sina manus.

Ett försök att reda ut hur tidsresorna hänger ihop står näst på tur där det visar sig att medarbetaren Greg Nations (som i säsong 4-boxen redogjorde för alla vapen som figurerar i serien) visar sig vara den stora hjälten med koll igen.

Boxens mest udda inslag är ett gammalt avsnitt av 80-talsserien "Mysteries of the Universe" som denna gång fokuserar på den hemliga sekten The Dharma Initiative. Även om avsnittet är fejkat så är det riktigt bra gjort. Det känns som en gammal sprakig VHS-kopia som kopierats ett par gånger. Tjusigt!

Exklusivt för blu-ray-utgåvan finns en liten bakomtitt på avsnitt nummer 100 och speciellt den tårta som gjordes för att fira detta.

Och som vanligt finns det bloopers och borttagna scener. Det är inget snack om saken - extramaterialet är lika matigt som alltid.

1. Boxen (på DVD) finns släppt i en vansinnigt cool Dharma Initiative-låda med tonvis av exklusivt godis. Väl värd att kolla upp.

2. Som vanligt är seriens huvudförfattare Damon Lindelof och Carlton Cuse väldigt förtegna om hur serien ska fortsätta under den kommande sista säsongen. De ställer några hypotetiska frågor som möjligen kan vara ledtrådar, men verkligen inget konkret.

3. Finalen på säsong 5 är verkligen något helt extra, på väldigt många plan. Lite kort kan man säga att det övergripande temat mellan vitt och svart personifieras och kommer sannolikt utvecklas under den sista säsongen...

ANDERS JAKOBSON (2009-11-02)
Relaterade recensioner (5)
© Disney
Genre: Action, TV-serie
Antal skivor: 5
Utkomstår: 2009
Bolag: Disney
Tema: Kompletta tv-serier
Ljud: DTS-HD 5.1
Lost on location, Building 23 & beyond, An epic day with Richard Alpert, Making up for Lost time, Mysteries of the Universe: The Dharma Initiative, Lost 100, Lost bloopers, Deleted scenes, Audio commentaries